Hvilken kombinasjon av tekst og bilde er best i Heat Experience sine Facebook-annonser?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564399Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I det vi startet på bacheloroppgaven, hadde en av oss akkurat avsluttet praksisperiode hos
oppstartsbedriften, Heat Experience. I denne praksisperioden var det en problemstilling som
stadig dukket opp, og det var hvordan øke konverteringsraten til salg gjennom Facebook.
Vi hadde begge en stor interesse for markedskommunikasjon som fag, og ønsket å velge dette
som retningen for oppgaven. Dette resulterte i et samarbeid med Heat Experience. Heat
Experience er en oppstartsbedrift fra Trondheim, som utvikler batteridrevne varmeplagg.
Problemstillingen vår i denne oppgaven er:
“Hvilken kombinasjon av tekst og bilde i en Facebook-annonse, fører til konvertering til salg for
Heat Experience?
- Hva karakteriserer de ulike målgruppene til Heat Experience?
- Svarer de ulike målgruppene forskjellig?”
Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse. I etterkant av undersøkelsen benyttet vi oss
av SPSS som analyseprogram for å få svaret på problemstillingen vår.
Våre funn antyder at lang tekst og asymmetrisk bilde, og tekst basert på AIDA-modellen og bilde
uten person i, er de beste Facebook-annonsene for Heat Experience. De tre målgruppene hadde
ikke forskjellige preferanser for Facebook-annonser.
Med bakgrunn i disse funnene brukte vi resultatene i den praktiske delen, hvor vi la en strategi
og plan for kampanjen Heat Experience skal kommunisere ut høsten 2018.