Hvordan gjøre bærekraft bærekraftig?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564404Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er basert på vår interesse for bærekraftige bedrifter, og hvordan slike bedrifter kan legge til rette for en bærekraftig utvikling i både et norsk og globalt perspektiv. Formålet for dette bachelorprosjektet er å undersøke hvorvidt man kan se tydelige sammenhenger mellom bedrifter som retter seg mot et felles bærekraftsmål definert av FN. På bakgrunn av våre funn vil vi legge til rette for andre som ønsker å starte opp en bærekraftig bedrift. Vi ønsker derfor å undersøke hvilke faktorer som bidrar til å øke mulighetene for suksess for slike bedrifter. Med utgangspunkt i dette har vi formulert vår problemstilling som: Hva er suksessfaktorene til norske bedrifter som fremmer FNs bærekraftsmål 12 med ansvarlig forbruk og produksjon? I teorikapittelet introduseres to teorier og et begrep, Triple Bottom Line, Creating Shared Value og samfunnsentreprenørskap. Dette teoretiske rammeverket vil knyttes opp mot vår forskning i analysen, samtidig som at det har lagt grunnlaget for fem teoretiske antakelser om hvilke faktorer som vektlegges av bærekraftige bedrifter. Forskningsdesignet for dette prosjektet er et flercasestudie med flere analyseenheter. For å svare på vår problemstilling har vi innhentet data gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med respondenter fra fire bærekraftige bedrifter, TUNCO, C, FJONG og Too Good To Go. Temaene i disse intervjuene tok utgangspunkt i vårt teoretiske rammeverk, og etter gjennomføring av intervjuene ble datamaterialet kodet med utgangspunkt i syv temaer; økonomisk aspekt, menneskelig aspekt, miljøaspekt, drivkraft, det som trigget idéen, oppstarten og mål. I analysen har vi gjennomgått hvert av disse temaene, og respondentenes utsagn er blitt analysert opp mot hverandre for å undersøke likheter og forskjeller. Deretter knyttet vi datamaterialet opp mot det teoretiske rammeverket for å se hvorvidt våre funn kunne forankres i teorien. Vi har sett at det finnes svært mange likhetstrekk mellom de bærekraftige bedriftene, på tross av at de opererer innenfor forskjellige bransjer, hvilket styrker overføringsverdien til våre funn. Vi har også sett tendenser til at det teoretiske rammeverket i stor grad samsvarer med realiteten av å drive en bærekraftig bedrift. De teoretiske antakelsene vi gjorde oss er blitt bekreftet, men til ulik grad da enkelte avviker på noen punkter. Analysen og tolkningen har resultert i flere faktorer vi kan anta påvirker de bærekraftige bedriftenes suksess, og dette har lagt grunnlaget for den kreative løsningen. Med
utgangspunkt i våre funn har vi formulert tolv hovedfaktorer for suksess, både før oppstart og underveis i driften av en bærekraftig bedrift. Disse tolv er: vær en problemløser, anerkjenn at penger er livsviktig, ha en bærekraftig kjerne, rop høyt om det, bli kjent med bedriftens fotavtrykk, velg ditt regnestykke, selg til de halvgrønne, tro at du er noe, vær åpen og bygg tillit, motiver de ansatte, det skal lite til å påvirke mye og ildsjeler. Konseptet er bygget direkte på disse tolv, og er en verktøykasse vi har kalt “Hvordan gjøre bærekraft bærekraftig”. Dette består av fire hovedelementer, en nettbasert quiz, et foredrag, en artikkel og en håndbok, med oss selv som avsendere. Gjennom disse tiltakene ønsker vi å nå ut til to ulike målgrupper, og inspirere og legge til rette for etablering og utvikling av flere bærekraftige bedrifter.