dc.description.abstract | Det vi leser om i media ender ofte opp som tema for samtaler i lunsjen, med kolleger og
venner, og kanskje som et sikkerhetsnett om vi havner i en situasjon med pinlig stillhet.
Imidlertid blir vi utsatt for bevisst og ubevisst påvirkning fra alle kanter, hver dag. Influencerbransjen
vokser som aldri før, samtidig blir den kritisert fra flere kanter. Denne oppgaven tar
for seg medienes rolle i framstilling av influencere. Utgangspunktet og formålet med
oppgaven er å utforske og øke innsikten i tematikken. Gjennom en kombinasjon av en
kvantitativ og kvalitativ analyse, vil oppgaven belyse problemstillingen og undersøke
utviklingen de siste årene.
Det overordnede spørsmålet i problemstillingen belyser er hvordan influencere fremstilles i
media. Funnene indikerte tendenser hvor influencere både aktivt bidrar til å fremstille seg selv
og andre influencere i mediene. I tillegg viser funnene at diskursen fra mediene ikke er
ensidig negativ, imidlertid viser analysen at undergravende diskurser er de mest fremtredende.
Derimot har studien noen feilkilder, i tillegg til at omfanget av den kvalitative analysen ikke
er stor nok til å kunne gi en endelig fasit, derimot kun peke på tendenser og antydninger. | nb_NO |