De nye samfunnspåvirkerne
Abstract
I denne oppgaven tar jeg for meg hvordan sosiale medier har gitt mennesker makt til å påvirke
samfunnet. Målet med reportasjen er å gi et innblikk i og en forståelse av hvordan sosiale
medier kan bidra til samfunnspåvirkning. Min oppfatning er at mange ser på aktører i sosiale
medier som mennesker som kun er opptatt av oppmerksomhet og kjendisstatus. Jeg ønsket
derfor å vise at det også finnes andre sider av bruken til disse plattformene, som stadig opptar
mer av vår hverdag.
Jeg har forsøkt å nærme meg dette på en journalistisk måte, gjennom fortellende virkemidler.
Oppgavens første del er derfor en featurereportasje der vi følger to aktører innen sosiale
medier fra de startet til dit de er i dag. Her har også en journalist fått komme med synspunkter
på hvorfor de får gjennomslagskraft, en kommunikasjonsrådgiver forklarer hvordan disse
aktørene opptrer, politikere sier noe om hvordan de påvirkes og aktørens følgere får komme
til utrykk om hvordan de oppfatter aktørene.
I oppgavens andre del reflekterer og drøfter jeg mine arbeidsmetoder og etiske vurderinger i
arbeidet med reportasjen, både med tanke på forarbeid, utskrivingsprosessen, valg av
fortellermåte og design.