Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Veronica
dc.contributor.authorHansen, Hanna Røsholt
dc.contributor.authorGuttormsen, Aase Lotte Grude
dc.date.accessioned2019-10-29T12:36:24Z
dc.date.available2019-10-29T12:36:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625164
dc.description.abstractVisste du at 44% er misfornøyd med seksualitetsundervisningen i Norge? Eller at pensum som benyttes i undervisningen i dag underbygger fordommer? For dette prosjektet er det tatt utgangspunkt i den manglende og tradisjonelle seksualitetsundervisningen som finnes i dag, og en idé om en forbedret undervisning ved hjelp av et verktøy. Løsningen ble et ikke-digitalt brettspill for dagens seksualitetsundervisning, og skal bidra med å gi en mer helhetlig forståelse av seksuell helse. Formålet med prosjektet er derfor å gi en seksualitetsundervisning som er helhetlig, fordomsfri og på ungdommens egne premisser. Følgende problemstilling ble derfor utarbeidet: Hvordan kan vi ved hjelp av et ikke-digitalt brettspill forbedre seksualitetsundervisningen i dag? Teorikapittelet er delt i to deler og i del en introduseres design thinking-metodikken. I del to introduseres spill og spillbasert læring, samt to nøkkelbegreper, brukervennlighet og læring. Totalt sett utgjør dette vårt teoretiske rammeverk som vil knyttes opp mot vår datainnsamling, analyse og den kreative løsningen. Basert på problemstillingen velger vi i metodekapittelet kvalitativ metode med et eksplorativt forskningsdesign. For å gjennomføre datainnsamlingen benyttet vi design thinking som metodikk, og gjennom en workshop fikk vi verdifull innsikt. I analysekapittelet har vi analysert og tolket funn opp mot teorien og nøkkelbegrepene. Design thinking ga oss innsikt som vi etter analyse og tolkning kunne gjøre konkrete endringer basert på. Vi kan anta at disse endringene, som også ligger til grunn for den kreative løsningen, bidrar til et forbedret verktøy. Med bakgrunn i funnene og endringsforslaget, ble den kreative løsningen et ferdigutviklet brettspill med alle tilhørende spillkomponenter. Brettspillet Alt er normalt er et verktøy og en ressurs for seksualitetsundervisningen for 10.trinn. Den kreative løsningen avsluttes med en kommunikasjonsstrategi og noen tanker om veien videre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectSeksualitetsundervisningnb_NO
dc.titleAlt er normalt : Et spill for seksualitetsundervisningennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal