Hva bør Hemsedal Fjellsport fokusere på i sin kommunikasjon gjennom Facebook?
Abstract
Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ønsket å skrive en bacheloroppgave om bedriften som
onkelen og tanten min driver i Hemsedal: Hemsedal Fjellsport. Bakgrunnen for dette ønsket
var at jeg visste at de bruker digital kommunikasjon mye og dette var i tråd med det jeg
ønsket å skrive en oppgave om.
Problemstillingen for oppgaven er følgende:
1. Hvilken type innlegg, publisert av Hemsedal Fjellsport har høyest spredning og
engasjerer flest Facebook-brukere i dag?
2. Hva bør Hemsedal Fjellsport fokusere på i sin kommunikasjon gjennom Facebook?
Det første spørsmålet i problemstillingen knyttes til analysearbeidet og det andre spørsmålet
knyttes til den praktiske løsningen for oppgaven.
Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt resultatene av innlegg som er blitt
publisert på Hemsedal Fjellsport sin Facebook-side. Disse resultatene gjorde det mulig å finne
ni innlegg som hadde høyest spredning og engasjement. De ni innleggene ble analysert og har
lagt grunnlaget for det videre arbeidet med oppgaven. Funnene i oppgaven antyder at
Hemsedal Fjellsport kan engasjere og nå ut til flere Facebook-brukere ved å dele mer
kunnskap, samt gi dem merverdi av å følge siden deres.
Til sist i oppgaven følger en kommunikasjonsstrategi for Facebook-siden, samt fire forslag til
løsninger for hvordan Hemsedal Fjellsport kan dele mer kunnskap gjennom sin
kommunikasjon på Facebook.