Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorn, Sara
dc.contributor.authorThomassen, Alicia Erdal
dc.date.accessioned2019-10-29T12:59:35Z
dc.date.available2019-10-29T12:59:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625176
dc.description.abstractMed utgangspunkt i en interesse for bærekraft og påvirkning, er denne oppgaven en studie i hvordan organisasjonen EAT best mulig kan påvirke unge forbrukere til en bærekraftig livsstil, og ta rollen som en endringsagent i samfunnet. Denne problemstillingen åpner for flere ulike tilnærminger, men i denne oppgaven tar vi utgangspunkt i de to miljøaktivistene Gunhild Stordalen og Greta Thunberg. Dette er to individer som har en utrolig viktig rolle i dagens samfunn, både nasjonalt og internasjonalt. Mye fordi de begge utfører arbeid som er for planeten og menneskene som bor på den, sitt beste. Følgelig har miljøaktivistene også en stor påvirkningskraft, som vil være hovedfokuset for oppgaven. Nærmere bestemt hvilke faktorer ved individene og systemet rundt, som kan bidra til å svekke eller styrke deres posisjon og påvirkning. Formålet med oppgaven er å forstå deres påvirkningskraft ut i fra et rammeverk, som er basert på tverrfaglige teorier innenfor individuell påvirkning, og faktorer i systemet som kan bidra til denne påvirkningen. Dette skal igjen bidra til å forstå hvordan EAT kan fremstå som en endringsagent. Vi har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med dybdeintervjuer, for å utvide vår forståelse av teorien og de to miljøaktivistene. Intervjuene har generert interessante funn, som kan belyse endringsagenters potensielle posisjon i samfunnet. Videre har funnene fra analysen bidratt til å løse problemstillingen praktisk gjennom en kreativ metode. Vi håper og tror at denne besvarelsen kan brukes til å forstå hvorfor noen individer har en spesiell påvirkningskraft, og hvordan dette potensielt kan overføres til organisasjoner og ellers der en eller flere ønsker å fremdrive en endringsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.titleEAT - en endringsagent i samfunnet? : En casestudie i hvordan EAT best mulig kan påvirke unge forbrukere til en bærekraftig livstil, i lys av Gunhild Stordalen og Greta Thunbergnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal