Krisehåndtering og samfunnsansvar i Hydro: En casestudie av Alunorte-situasjonen
Abstract
I februar 2018 førte et kraftig regnvær til oversvømmelser i området rundt Hydros aluminiumsraffineri Alunorte i Brasil. Det ble stilt spørsmål om Hydros utslipp av ubehandlet vann fra raffineriet forurenset drikkevannet til lokalbefolkningen. Dette førte til bekymringer og Hydro måtte redusere produksjonen. Situasjonen fikk følger for interessenter og skapte debatt i media. Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på en felles interesse for krisekommunikasjon, tolkningsrammer og samfunnsansvar. I denne oppgaven tar vi for oss Alunorte-situasjonen, der de tre overnevnte temaene er relevante og sterkt knyttet til hverandre. Dette har ført oss til problemstillingen: Hvordan håndterte Hydro kritikken de møtte i norske
medier i forbindelse med Alunorte-situasjonen?
For å belyse oppgavens problemstilling har vi brukt ulike teoretiske rammeverk slik som tolkningsrammer , samfunnsansvar , etosgrep , nyhetskriterier og krisehåndtering . Vi har benyttet oss av en eksplorativ tilnærming med utgangspunkt i et casedesign. Innhenting av data ble gjort i en innholdsanalyse og et fokusgruppeintervju med informanter fra Hydro.
Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke hvordan Hydro har jobbet med krisekommunikasjon i Alunorte-situasjonen, og hvordan de håndterte kritikken de møtte i norske medier i forbindelse med dette. Vi kan se at situasjonen kunne vært håndtert annerledes, slik at kritikken mot Hydro kunne blitt redusert og dermed krisens omfang muligens blitt mindre. Funnene viser at Hydro sannsynligvis burde vært mer ydmyke og vist mer medfølelse for de rammede, i stede for å ha et hovedfokus på kommunikasjon av fakta. I tillegg konkurrerte media og Hydro med ulike tolkningsrammer for sine versjoner av saken. Når rammene er så forskjellige er det vanskelig for Hydro å vinne gjennom med sin historie. Dette fordi de raskt ble rammet inn av interessentene som skyldige i krisen. Det kan oppfattes som et paradoks at et av
Norges største selskaper, som omsetter for flere milliarder i året også skal kommunisere at de bryr seg om lokalsamfunn, miljø og klima. Dette skaper utfordringer i forhold til hvor troverdig det er at et stort industrikonsern skal kommunisere om samfunnsansvar. I tiden fremover vil det være viktig for Hydro å gjenoppbygge tilliten til sine interessenter.