Show simple item record

dc.contributor.authorDøving, Runar
dc.contributor.authorMoe, Helene Tronstad
dc.contributor.authorUndheim, Kristin
dc.contributor.authorHaus, Eirik
dc.date.accessioned2020-01-13T08:32:29Z
dc.date.available2020-01-13T08:32:29Z
dc.date.created2020-01-07T20:57:25Z
dc.date.issued2019-12-03
dc.identifier.citationNorsk sosiologisk tidsskrift. 2019, 3 (5), 308-324.nb_NO
dc.identifier.issn2535-2512
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2635833
dc.description.abstractDet kjøpes lite tjenester til hjemmet. Vår kvantitative undersøkelse avdekker også stor motstand mot kjøp av tjenester i hjemmet. I den offentlige diskursen, derimot, fremstilles det som om slike tjenester etterspørres i økende grad. Artikkelen analyserer denne diskrepansen mellom diskurs, holdning og praksis. I denne studien søker vi å identifisere og analysere den offentlige diskursen rundt kjøp av tjenester i hjemmet. Diskursanalysen viser at tjenester i hjemmet inngår i en rekke polariserte diskurser om moral, fremskritt og kvinnekamp. Forskning på tjenestekjøp er en viktig referanse i disse diskursene, men funnene feilrepresenteres systematisk og støtter en forestilling om at både tilbud og etterspørsel etter tjenester til hjemmet er i rask vekst. Vi finner det vi har valgt å kalle en «diskursiv normalisering» i offentligheten, som står i sterk kontrast til det vi tolker som en moralsk praksis. Den peker på hvordan kjøp av tjenester bryter grenser mellom økonomiske sfærer preget av ulike moralkodekser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleKjøp av tjenester til hjemmet- Diskursiv normalisering- morlask motstandnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber308-324nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalNorsk sosiologisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2019-05-01
dc.identifier.cristin1768067
cristin.unitcode1615,0,0,0
cristin.unitcode1615,30,10,0
cristin.unitnameHøyskolen Kristiania
cristin.unitnameInstitutt for markedsføring, økonomi og innovasjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal