Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRai, Ranvir
dc.contributor.authorMeek, Marcus Andre
dc.contributor.authorAardal, Tobias
dc.contributor.authorKnutsen, Fredrik
dc.date.accessioned2021-02-25T12:37:03Z
dc.date.available2021-02-25T12:37:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730426
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi tatt for oss temaet bærekraft som er avgrenset til klima og miljø. Studiens problemstilling er: Hva må til for å sikre en atferdsendring blant forbrukere for å omgjøre en positiv miljøholdning til en ønsket handling? Utover problemstillingen vår har vi sett på hvilke strategiske tiltak som har blitt forsøkt i fortiden, og om den kollektive holdningen har lagt til rette for positiv handling. Teoriene som benyttes for å svare på vår problemstilling er “Theory of Reasoned Action” (TRA) og Dulte-teori. På bakgrunn av et kvalitativt dybdeintervju har vi utarbeidet følgende hypoteser. Hypotese 1 lyder som følger: Yngre mennesker (27 år og ned) føler de har bedre kunnskap rundt bærekraft enn eldre, men handler ikke mer miljøvennlig. Hypotese 2 lyder slik: Folks holdninger til miljøtiltak samsvarer ikke med deres handlinger For vår studie har vi valgt kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Vi har et strategisk utvalg med utvelging ved selvseleksjon med 125 respondenter fra Oslo området. I hypotese 1 har vi kategorisert aldersgruppene til “27 år og ned”, og “28 år og opp” mens hypotese 2 fokuserer på helheten. Analysen av studien er gjennomført ved å benytte SPSS for å utarbeide forskjellige statistiske analyser. Resultatene fra disse analysene er drøftet opp mot teorien vår og andre relevante studier og vi har funnet interessante forskjeller mellom gruppene, noe som har hjulpet oss å besvare problemstillingen og bekrefte hypotesene våre. Vi har kommet frem til at folk har en positiv holdning til miljø og er enig med våre respondenter at det kreves økt fokus på miljø i fremtiden. Folk føler de har god kunnskap rundt miljø, men deres kunnskap og positive holdninger samsvarer ikke med deres handlinger. TRA modellen er ikke fullkommen ettersom de subjektive normene ikke gjør nok for endring. Det kreves mer dulting for å kunne se TRA modellen bli fullkommen i lys av undersøkelsen. Forsiktig dulting og målrettet informasjonsarbeid rundt hvorfor, hvordan og konsekvens og resultatet av miljøvennlige valg er det som må til for å få folk til å agere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectForretningsutviklingen_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.titleBærekraftig atferd. Sammenhengen mellom bærekraftig holdning og handlingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal