Hvilke konsekvenser har digitalisering for forretningsstrategi og forretningsmodell i Bergans?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2731157Utgivelsesdato
2020-06-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bergans har hatt gjennomgående svake resultater de seneste årene. For å oppnå bærekraftige
økonomiske resultater i et langsiktig perspektiv har selskapet gjennomgått en strategiprosess
og satset på en digital forretningsmodell. Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan
Bergans har utført en digital transformasjon.
På bakgrunn av dette utarbeidet vi problemstillingen:
Hvilke konsekvenser har digitalisering for forretningsstrategi og forretningsmodell i
Bergans?
For å analysere transformasjonen har vi benyttet anerkjente rammeverk som Porters
femkraftsmodell og Osterwalder & Pigneurs Business Model Canvas. I vår kvalitative
casestudie har vi samlet inn data gjennom en kombinasjon av dybdeintervju, interne
dokumenter og artikler. I forkant av dybdeintervjuene utarbeidet vi intervjuguider tilpasset
informantene, i henhold til våre tre forskningsspørsmål:
- F1: Hvordan påvirker digitalisering konkurransesituasjonen til Bergans?
- F2: Hvilke tilpasninger har Bergans gjort med tanke på forretningsstrategi og
forretningsmodell?
- F3: Hvilke investeringer har Bergans gjort i digitalisering, arbeidsmetoder og
kompetanse?
Gjennom studien fant vi ut at digitalisering har hatt store konsekvenser på
forretningsstrategien og forretningsmodellen i Bergans. Strategien er flyttet i retning av å
satse mer i egne kanaler som nettbutikk og brandstores, som kan skape større lønnsomhet og
gjøre virksomheten mer konkurransedyktig. Investeringer i nye digitale systemer har bidratt
til økt salg i nettbutikk og økt effektivitet, men også større behov for ny digital kompetanse og
nedbemanning av manuelle arbeidsoppgaver. Hele virksomheten har forstått nødvendigheten
av transformasjonen, og prosjektet ansees som vellykket.