Nøkkelfaktorer for en vellykket digitalisering av grunnskolen
Abstract
Bacheloroppgaven tar for seg digitalisering i utdanningssektoren, hvor problemstillingen som er
utarbeidet omhandler de ulike kriteriene for en vellykket digitaliseringsprosess i grunnskolen.
Hensikten med denne oppgaven har vært å avdekke hvilke elementer som står sentralt når man
skal gjennomføre en digitalisering av grunnskolen. Vi har brukt en kvalitativ metode gjennom et
eksplorativt design. Ved valg av denne metoden har vi innhentet empirisk data som primærdata
gjennom hovedsakelig dybdeintervjuer og har supplert med sekundærdata fra allerede
eksisterende forskning på området. Oppgavens hovedfunn omhandler en modell som vi selv har
utarbeidet basert på innsamlet data. Denne tar for seg de ulike faktorer/elementer og perspektiver
som må være til stede for å gjennomføre en vellykket digitaliseringsprosess. Faktorene vi har
avdekket som står sentralt er lærerens kompetanse, maskinvare, programvare og infrastruktur.
Disse må samhandle sømløst ettersom at alle elementene er like viktig. Om én faller bort, vil det
skape utfordringer om man skal få en funksjonell og vellykket digitalisering.