Storforbrukerens innsikt i manipulasjonsteknikker som brukes i oppmerksomhetsøkonomien, og mulige effekter på digital atferd ved økt innsikt
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2732922Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dagens samfunn er vår oppmerksomhet på internett en knapp ressurs som digitale aktører
gjør sitt ytterste for å kapre. I denne oppgaven har vi utforsket to sider av forretningsmodellen
som driver denne økonomien. Aktører som Facebook og Google har tilgang til mengder av
atferdsdata en forbruker legger igjen på plattformene gjennom sine egne interaksjoner. Dette
er informasjon som selskapene samler inn, og ved hjelp av avanserte AI-maskiner og
algoritmer kan de predikerer og modifisere hva vi foretar oss i den digitale verden. Vi ønsket
å undersøke hvilken kunnskap en storforbruker av plattformer har om datainnsamling og
hvordan dette anvendes i favør av aktørene. På bakgrunn av dette ble vår problemstilling:
“Hvilken innsikt har aktive storbrukere i Facebooks forretningsmodell og selskapets
innsamling og kommersielle anvendelser av data de selv legger igjen, og hvordan påvirker
innsikten deres bruk av Facebook?”. For å besvare denne problemstillingen utviklet vi tre
hypoteser som ble besvart ved hjelp av forskningsspørsmål.
Det er tatt utgangspunkt i Osterwalder og Pigneur (2010) sin bruk av
forretningsmodell. Zuboff (2019) skriver om konsekvenser for selvbestemmelse og trusler
som overvåkningskapitalisme kan forårsake. BJ Fogg la et rammeverk for hvordan
atferdspsykologi og datateknologi kan kombineres for overbevisning. Tristan Harris som en
etisk designer som forsøker å belyse baksiden av teknologi, og arbeider for at plattformer skal
være drevet av human teknologi.
Funnene våre viser at våre informanter har lite forestående kunnskap om modeller og
hvordan innsamlet data anvendes for å utnytte storforbrukere. Ny innsikt i dette legger til
rette for mer bevissthet og tilpasning, men vi har ikke bidratt med nok innsikt for større
endringer i brukervaner for informantene.