Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSherwani, Karzan
dc.contributor.authorHans Erik, Strifeldt
dc.date.accessioned2021-03-11T13:20:14Z
dc.date.available2021-03-11T13:20:14Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732922
dc.description.abstractI dagens samfunn er vår oppmerksomhet på internett en knapp ressurs som digitale aktører gjør sitt ytterste for å kapre. I denne oppgaven har vi utforsket to sider av forretningsmodellen som driver denne økonomien. Aktører som Facebook og Google har tilgang til mengder av atferdsdata en forbruker legger igjen på plattformene gjennom sine egne interaksjoner. Dette er informasjon som selskapene samler inn, og ved hjelp av avanserte AI-maskiner og algoritmer kan de predikerer og modifisere hva vi foretar oss i den digitale verden. Vi ønsket å undersøke hvilken kunnskap en storforbruker av plattformer har om datainnsamling og hvordan dette anvendes i favør av aktørene. På bakgrunn av dette ble vår problemstilling: “Hvilken innsikt har aktive storbrukere i Facebooks forretningsmodell og selskapets innsamling og kommersielle anvendelser av data de selv legger igjen, og hvordan påvirker innsikten deres bruk av Facebook?”. For å besvare denne problemstillingen utviklet vi tre hypoteser som ble besvart ved hjelp av forskningsspørsmål. Det er tatt utgangspunkt i Osterwalder og Pigneur (2010) sin bruk av forretningsmodell. Zuboff (2019) skriver om konsekvenser for selvbestemmelse og trusler som overvåkningskapitalisme kan forårsake. BJ Fogg la et rammeverk for hvordan atferdspsykologi og datateknologi kan kombineres for overbevisning. Tristan Harris som en etisk designer som forsøker å belyse baksiden av teknologi, og arbeider for at plattformer skal være drevet av human teknologi. Funnene våre viser at våre informanter har lite forestående kunnskap om modeller og hvordan innsamlet data anvendes for å utnytte storforbrukere. Ny innsikt i dette legger til rette for mer bevissthet og tilpasning, men vi har ikke bidratt med nok innsikt for større endringer i brukervaner for informantene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectØkonomi og ledelseen_US
dc.subjectManipulasjonsteknikkeren_US
dc.subjectDigital atferden_US
dc.titleStorforbrukerens innsikt i manipulasjonsteknikker som brukes i oppmerksomhetsøkonomien, og mulige effekter på digital atferd ved økt innsikten_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal