Veien til plattformsuksess. En kvalitativ studie av suksessfaktorer for å lykkes som norsk plattformbedrift
Abstract
Denne oppgaven har sett på hvilke suksessfaktorer som er gjennomgående og relevante for
norske plattformselskaper. Hensikten har vært å undersøke norske plattformselskapers
selvopplevde suksesselementer og utfordringer med plattform som en forretningsform. Vi har
sett etter samsvar og/eller avvik fra foreliggende teori om temaet.
Siden vi ønsket å få en dypere forståelse av bedriftenes egenopplevde suksesskriterier, ble det
naturlig å utføre en kvalitativ studie. I tillegg til et bredt litteraturutvalg har vi produsert egen
empiri ved å utrette dybdeintervjuer med fem norske plattformselskaper. Hensikten var å
avdekke om det fantes noen mønstre eller sammenhenger mellom funn i vår primær- og
sekundærdata.
Etter å ha kartlagt litteratur som omtaler suksessfaktorer jobbet vi systematisk for å redusere
antallet ved å trekke ut de som gikk igjen. Denne prosessen tillot oss å kartlegge et mønster
av ni suksessfaktorer som vi ville evaluere videre. De ni faktorene som blir identifisert av
litteratursøket er: Nettverkseffekter, Høna eller Egget-dilemmaet, Først til markedet versus
Følger, Fasilitering av troverdighet og tillit, Produksjon av signifikant data for brukere,
Effektiv prising, Risiko for disintermediation, Risiko for multi-homing og Fleksibel
plattformarkitektur.
I neste del av prosessen intervjuet vi fem norske plattformselskaper om deres erfaringer med
plattformmodellen, med en spesiell interesse om hva som har vært viktig for deres utvikling.
Funnene fra dybdeintervjuene ble satt opp mot eksisterende teori for å se etter eventuelle
overensstemmelse eller avvik mellom teorien og empirien.
På bakgrunn av denne studien har vi konkludert med at det er et sterkt samsvar mellom
foreliggende litteratur og vår innsamlede empiri. Videre avdekket intervjuene i tillegg to
faktorer som vi vurderte som nedprioritert i litteraturen, men som ble opplevd som svært
aktuelle for informantene. Disse var Brukervennlighet og Community. Vi håper at funnene i
denne oppgaven kan fungere som relevante bidrag for norske plattformselskaper i fremtiden,
samtidig som vi vedkjenner at intervjuene kan oppleves som anekdotiske og at mer
omfattende forskning hadde sett på flere selskaper over en lengre tidsperiode.