Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrandal, Kristine
dc.date.accessioned2021-03-22T09:46:33Z
dc.date.available2021-03-22T09:46:33Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734724
dc.description.abstractOverordnet hensikt har vært å finne ut hvordan karriereveiledning kan bidra til at elever med nedsatt funksjonsevne får jobb eller tar høyere utdanning etter fullført videregående skole. Dette er gjort ved å identifisere en rekke predikatorer som har en positiv effekt på sannsynligheten for å få seg jobb eller ta høyere utdanning etter videregående skole. Utfallet kan knyttes opp mot læringsprosesser tilknyttet karriereutvikling og overgang. Det viser seg at læring og utvikling gjennom ulike aktiviteter i overgangsprogrammer kan bidra til at elever lærer seg ferdigheter tilknyttet det å bo, arbeide, ta utdanning og leve selvstendig i samfunnet. Problemstillingen ble utforsket ved å gjennomføre en litteraturstudie med hovedvekt på kvantitativ forskning. Problemstillingen ble utviklet videre til to forskningsspørsmål for å strukturere litteraturgjennomgangen. Spørsmålene ble delt etter hva som burde inngå i skolens karriereveiledningstilbud for å øke sannsynligheten for at elever med nedsatt funksjonsevne (1) får jobb eller (2) tar høyere utdanning etter 13 års skolegang. Fremgangsmåten tar utgangspunkt i Machi og McEvoy (2012) sine seks steg til en suksessfull litteraturstudie, som handler om å velge et tema, søke etter litteratur, utvikle argumenter og forskningsspørsmål, undersøke litteraturen, være kritisk til litteraturen og skrive litteraturgjennomgangen. Totalt er 21 forskningsstudier inkludert, som til sammen tar for seg 20 ulike predikatorer som viser en positiv effekt på sannsynligheten for at elever med nedsatt funksjonsevne får jobb eller tar høyere utdanning etter videregående skole. Effektresultatet er forenklet og kategorisert som liten, moderat eller stor, for å unngå utfordrende sammenligning av resultater på tvers av ulike analyser. Resultatene er sortert etter utfallene rundt høyere utdanning og jobb. Predikatorene som viser seg å ha størst effekt er arbeidserfaring, familiens involvering og forventninger, elevens inkludering i vanlig undervisningsprogram, tilegning av ferdigheter tilknyttet det å leve et selvstendig liv, karriereveiledning og samfunnsbasert kurs, opplæring og instruksjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectNedsatt funksjonsevneen_US
dc.titleEt dypdykk i karriereveiledningens verden for elever med nedsatt funksjonsevneen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal