Lederens rolle i bedriftens kommunikative samspill
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2758974Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er et studie av lederstil og kommunikasjon, med den hensikt å presentere et konkret løsningsforslag for å oppnå enhetlig kundeopplevelse av bedriften. Dette skal løses ved bruk av kreative metoder, hvor målgruppen er ledere i mellomstore bedrifter i Norge. Oppgaven innledes med begrunnelse for valg av tema lederstil og kommunikasjon. Dette forklares nærmere med et konkret eksempel av Jan Carlzons arbeid i SAS på 1980-tallet, og hvordan omveltningen av den strukturelle oppbygging av selskapet endret seg til fortjeneste. Videre har vi valgt å tildele et helt kapittel til begrepsavklaringer for å gi leseren en forståelse av viktige begrep som anvendes i oppgavens teoretiske del. Teorien tar for seg tema i et bredt perspektiv, hvor synspunkt og modeller fra tidlig 1900-tallet og frem til nåtid presenteres. Vi konkluderer vår teoretiske del med å trekke frem intern kommunikasjon som det vi vil forske videre på, da dette er avgjørende for å oppnå harmoni mellom intern og ekstern kommunikasjon, noe som påvirker den enhetlige kundeopplevelsen.
Oppgavens empiriske arbeid består av en elektronisk undersøkelse av ledere og medarbeidere, samt dybdeintervju av ti medarbeidere. Forskningen har resultert i en konklusjon hvor vi trekker frem fire nøkkelfaktorer for å oppnå suksess med intern kommunikasjon: motivasjon, åpenhet, kombinasjon av muntlig og skriftlig kommunikasjon og mål kommunisert på tvers av organisasjonen. Den kreative øsningen er en håndbok for ledere med nye modeller og praktiske øvelser basert på bacheloroppgavens teoretiske og analytiske del. Kommunikasjonsstrategien anbefaler frokostmøter, helsides annonser i næringsmagasiner, Linkedin-annonse og boards på flyplasser og togstasjoner, for ekstern markedsføring av håndboken. Vi trekker frem et stort markedspotensial i boken, som ytterligere kan tillegges støtteprodukter og tjenester i form av foredrag og kurs, for hjelp til implementering hos bedrifter. Strategien baseres på en normalisert verden uten Covid-19.