Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Magne
dc.contributor.authorAndresen, Julie
dc.contributor.authorBeck, Benedicte Amalie Kongsøre
dc.contributor.authorBaumann, Ingri
dc.date.accessioned2021-10-25T08:54:30Z
dc.date.available2021-10-25T08:54:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825224
dc.description.abstractI 2017 var det 815 000 nordmenn av 3 765 000 stemmeberettigede som ikke benyttet seg av stemmeretten ved stortingsvalget. Disse tallene tilsier at en stor gruppe nordmenn sitter hjemme på valgdagen. Dette er et økende problem i det norske demokratiet. I denne oppgaven har vi derfor utarbeidet følgende problemstilling: “Hvordan kan vi bruke markedskommunikasjon til å få flere unge voksne i alderen 25-35 år, til å ta i bruk stemmeretten ved Stortingsvalget 2021?” “Stemmebåndet” ble navnet og konseptet på løsningsforslaget som skulle svare på vår problemstilling. Etter gjennomførte dybdeintervjuer, fikk vi konkrete tiltak vi ønsket å gå videre med, for å møte krav og ønsker fra målgruppen. Fokuset ble basert på verdiskapning, motivasjon og enkel formidling. Dette resulterte i en enkel læringsarena for informasjon og opplæring innenfor politikk, via podcasten “stemmebåndet” og nettsiden stemmebåndet.no. I tillegg lagde vi armbånd, som støttet konseptet. Dette gjorde vi for å gi målgruppen en konkret påminnelse om å bruke stemmeretten, samtidig som de selv kunne være med på å påvirke venner og andre nærkontakter. Stemmebåndet skal symbolisere viktigheten av samfunnets “bånd” og fellesskap, og skape verdi for hver enkelt. Vi så det som viktig å påvirke målgruppen gjennom flere kanaler, for å øke eksponeringen av valget. Derfor ble det også utarbeidet boards og ambients i bybilde, for å dra målgruppen aktivt inn i kommunikasjonen. I andre kapittel, som omhandler teori, fokuserer vi spesielt på oppgavens overordnede temaer som er markedskommunikasjon og samfunnsinformasjon. Her belyser vi også teori knyttet til valgdeltakelse, holdninger, sosiologiske og psykologiske fagområder. Videre har vi tatt i bruk en kvalitativ forskningsmetode, med et eksplorativt forskningsdesign. Dette har gitt oss verdifull kunnskap, innsikt og data. Dybdeintervjuene ble systematisk og oversiktlig analysert opp mot teorien, og ga oss et stødig grunnlag for problemstillingen. Funnene var med på å påvirke valgene vi tok i den kreative delen, hvor vi ønsket å engasjere målgruppen på deres premisser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonen_US
dc.subjectStemmeretten_US
dc.subjectStortingsvalgen_US
dc.subjectUnge voksneen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleVALGETS KVAL: Hvordan få unge til å bruke stemmeretten under Stortingsvalget 2021?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal