Hvordan former bærekraftsentreprenører sin entreprenørielle identitet i møte med utfordringer og beslutninger?
Abstract
Denne studien undersøker hvordan identitet og motivasjon er med på å forme identiteten hos bærekraftsentreprenører i møte med utfordringer og beslutninger. World Economic Forum sin risikoanalyse for 2023 (World economic forum 2023) viser at klimaendringer er den største trusselen mot verden. Med utgangspunkt i dette og økende grad av problemstillinger knyttet til bærekraft er vi i dag helt avhengige av enkeltpersoner som viser engasjement og utvikler nye løsninger for fremtidens utfordringer (Joyce og Paquin 2016). Bærekraftig entreprenørskap er et forskningsfelt under stadig utvikling som kreves mer forskning, spesielt innen identitet og motivasjon hos bærekraftige entreprenører (Henry et al. 2023) (Reuther et al. 2023) (Terán-Yépez et al. 2020) (Patzelt og Shepherd 2011). Gjennom mer forskning av dette fenomenet kan det gi en forståelse for hvordan vi kan tilrettelegge for å fremme bærekraftig entreprenørskap. Med bakgrunn i dette har vi gjennom et interpretivistisk “single case study” av åtte bærekraftsentreprenører forsøkt å svare på følgende problemstilling:
“Hvordan former bærekraftsentreprenører sin entreprenørielle identitet i møte med utfordringer og beslutninger?”
Gjennom kvalitative dybdeintervjuer viste funnene at alle entreprenører opplever spenninger knyttet til bærekraft, hvor flertallet av entreprenørene skifter identitet i møte med disse spenningene. Studien indikerer at motivasjon spiller en viktig rolle ved utformingen av identitet, og er en sentral faktor som bør inkluderes i litteraturen om hybride identiteter. Basert på dette har studien utviklet et konseptuelt rammeverk for hybride identiteter som bygger på rammeverket til Cesinger et al. (2022), samt identitetstypene til Fauchart og Gruber (2011). Det konseptuelle rammeverket viser håndteringen av spenninger gjennom selvevaluering, sosial motivasjon, referanseramme, samt ekstern og intern motivasjon. Til slutt bestemmes identitetstypen basert på håndteringen av spenningen som oppstår. Studien avdekker mangel på forskning innenfor bærekraftige identitetstyper, og kan være en forklaring på hvorfor noen kandidater for studien kun innehar én identitstype. I sum gir våre funn implikasjoner på hvor stor påvirkning identiteten til entreprenører har når det kommer til bærekraft i selskapet, og at eksterne faktorer har en stor påvirkningskraft for arbeidet mot en bærekraftig utvikling.