Blar i Studentarbeider fra Institutt for markedsføring på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 68
-
Kommunikasjon om sponsorater - Effekten av kommunikasjon om et kongruent og et inkongruent sponsorat på forbrukernes sponsorrespons
(Master thesis, 2015-11-23)Bakgrunnen for avhandlingen baserer seg på vår interesse for sponsing, samtidig som vi så et felt innenfor sponsing som manglet forskning; nemlig kommunikasjon om et sponsorat, og hvordan kommunikasjonen kan påvirke ... -
Kundenærhet som verktøy for samskaping av verdi.
(Master thesis, 2014-10-01)Oppgaven tar for seg temaet verdiskapning og samskaping av verdi innenfor markedsføringsfaget. På tross av omfattende litteratur om emnet, er det liten konsensus om hva begrepene innebærer. Tradisjonelt sett har en tatt ... -
Kunsten å kommunisere strategisk på stående fot: En kvalitativ studie av strategisk improvisasjon i reklame
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker forutsetningene for strategisk improvisasjon innen reklamebransjen i Norge. Basert på en kvalitativ studie og analyse av ti ulike reklamer som har benyttet en samfunnsaktuell hendelse i sin ... -
Lar du deg irritere? Negative effekter ved digital videoannonsering
(Master thesis, 2018-11-01)Denne masteravhandlingen er en videreføring av forskningen til Li og Lo (2015), og har hatt til hensikt å undersøke hvorvidt annonsekarakteristikkene (annonselengde, -plassering og -kontekstkongruens) i en digital ... -
Lav fit i samarbeid mellom Non-Government Organizations og bedrifter
(Master thesis, 2015-11-23)Oppgavens overordnede problemstilling er; hvilke verdier leveres til bedriften når fit med NGOen og dens arbeidsområde er lav, og hvilke drivere har bedriften for å inngå slike samarbeid? For å besvare dette tas det ... -
«Lokalisering og handlevaner»
(Master thesis, 2018-11-01)Intensjonen med denne masteroppgaven var å kartlegge hva som er den optimale lokalisasjonen for en dagligvarehandel, samtidig som jeg også ville finne ut av hva som trekker oss til en dagligvarehandel og hvordan handlemønster ... -
Maktforhold i fotballen: En kvalitativ studie av agenters rolle
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi undersøkt maktforhold i det norske fotballmarkedet med spesiell vekt på agenters rolle. Vi har sett på forholdet mellom agenter og spillere, og agenter og klubber. Gjennom forskningsspørsmål ... -
Maktutviklingen i sportsbransjen sett opp mot matvarebransjen.
(Master thesis, 2014-10-01)Denne oppgaven tar for seg en sammenlikning av maktfordelingen i matvarebransjen og sportsbransjen. Undersøkelsen er gjort basert på Tranøy´s (2007) tre makt prinsipper: makt over utfall, regimakt og mørkemakt. Metoden som ... -
Markedskanaler og kjøp av brukte klær: En studie som undersøker om det er forhold ved markedskanaler som oppleves som barrierer mot kjøp av brukte klær
(Master thesis, 2021)Overforbruk er en miljøutfordring, hvor den ekspansive økningen i mengden klær hver forbruker eier er et problem. For en mer bærekraftig livsstil er reduksjon i forbruket sentralt. Med forbrukernes bekymring for miljøet, ... -
Mekanismer og prosesser som danner priser i dagligvarebransjen
(Master thesis, 2018-11-01)I denne oppgaven har vi tatt for oss økonomisk teori og sosiologi samt forbrukerpsykologi for å prøve og skape en forståelse og et bedre bilde av hvordan priser i dagligvarebransjen dannes. Som utgangspunkt for oppgaven ... -
Merkevare-emballasje som forsøpler: En Ubehagelig Sannhet!
(Master thesis, 2016-11-07)Tidligere studier innen forbrukerpsykologi har fokusert på positive effekter av ubevisst eksponering av merkevarer. Lite forskning er blitt gjort på effekter som kan være negative for merkevaren. Et ganske hverdagslig møte ... -
Oppfattet tillitsverdighet til veldedige organisasjoner: Den medierende betydningen av forestillingsnivå
(Master thesis, 2017-10-28)Denne avhandlingen ble utviklet på bakgrunn av en interesse for veldedighet som forskningsfelt, og fordi svekket tillitsverdighet til veldedige organisasjoner er en reell utfordring. Hensikten var å undersøke hvordan ... -
Positiv forbrukerrespons til negativ medieomtale: Betydningen av diagnostisitet og informasjonsprosessering
(Master thesis, 2016-11-07)Denne masteroppgaven tar for seg negativ medieomtale. Vi skiller mellom to ulike former for negativ medieomtale; diagnostisk og ikke-diagnostisk. Med diagnostisk omtale mener vi en kombinasjon av negativ medieomtale som ... -
Positiv respons på negativ elektronisk vareprat: Betydningen av sosial identitet og argumentstyrke
(Master thesis, 2018-11-01)Denne avhandlingen omhandler negativ vareprat i form av tilbakemeldinger som gis om et merke over internett. Målet med oppgaven er å avdekke hvilken effekt negativ vareprat har for merkeevaluering (holdning og kjøpsintensjon), ... -
Prinsipper for valg av kanaler i multikanalmarkedsføring - Et casestudie av den norske mediebransjen
(Master thesis, 2015-11-23)Vi har i denne masteravhandlingen sett på prinsipper for valg av kanaler i multikanalmarkedsføring. Gjennom en grundig teoretisk gjennomgang ble det avdekket prinsipper og påvirkende faktorer for kanalvalg i forskningsartikler ... -
Psykologisk distanse og effekten av Internett som evalueringskontekst
(Master thesis, 2015-11-23)Masteravhandlingen tar for seg temaet psykologisk distanse og forbrukerevaluering på Internett. Psykologisk distanse forklares ved at opplevd subjektiv avstand til en situasjon, hendelse eller et objekt påvirker hvordan ... -
Reklame på blogg – hva fungerer og hvorfor?
(Master thesis, 2015-11-23)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ulik bloggreklame kan påvirke forbrukerens holdning til produktet. Oppgaven består av to studier, hvor vi i det første studiet skiller mellom to ulike former for bloggreklame: sponset ... -
Relasjonen mellom kunde og leverandør: Viktige faktorer for tilblivelse, utvikling og tilknytning i relasjonen
(Master thesis, 2015-11-23)Formålet med denne masteravhandlingen er å forbedre innsikten i, og forståelsen av kundeforhold i konsulentbransjen. Med særlig fokus på hvordan en relasjon mellom kunde og tilbyder av tillitstjenester oppstår, hvordan ... -
Reservnor: Et instrument for måling av servicekvalitet i den norske eiendomsmeglerbransjen.
(Master thesis, 2014-10-01) -
Salat, sjokolade og selvregulering – Hvordan øke salget av hedonistiske varer på nett?
(Master thesis, 2018-11-01)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan påvirke til salg av hedonistiske produkter i dagligvarebutikken på nett. Hedonistiske produkter forbindes med emosjonelle egenskaper, og de medfører gjerne en følelse av ...