Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
Denne samlingen inneholder et utvalg bachelor- og masteroppgaver fra studier ved Institutt for markedsføring. Frem til 2018 inneholder arkivet oppgaver som har fått karakteren A eller B. Fra og med 2018 inneholder arkivet kun A-oppgaver.
Nye registreringer
-
Hjelpemidlene som kan utvikle en turistdestinasjon
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi sett på hvordan en destinasjon skal kunne klare å utvikle seg fra et sted med store sesongvariasjoner til å komme nærmere helårsturisme. Bakgrunnen for oppgaven har vært å skape en forståelse ... -
"Hvordan blir ansatte påvirket av organisasjonsendringer, og hvordan kan en endringsleder bruke kommunikasjon som verktøy for å gjennomføre en endringsprosess på best mulig måte?"
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunnen for valg av tema til dette prosjektet begrunnes i at jeg alltid har hatt en interesse for ledelse og hvordan det fungerer i praksis. Jeg vil også finne ut av hvordan og hvorfor organisasjonsendringer skjer, og ... -
Markedskanaler og kjøp av brukte klær: En studie som undersøker om det er forhold ved markedskanaler som oppleves som barrierer mot kjøp av brukte klær
(Master thesis, 2021)Overforbruk er en miljøutfordring, hvor den ekspansive økningen i mengden klær hver forbruker eier er et problem. For en mer bærekraftig livsstil er reduksjon i forbruket sentralt. Med forbrukernes bekymring for miljøet, ... -
Maktforhold i fotballen: En kvalitativ studie av agenters rolle
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har vi undersøkt maktforhold i det norske fotballmarkedet med spesiell vekt på agenters rolle. Vi har sett på forholdet mellom agenter og spillere, og agenter og klubber. Gjennom forskningsspørsmål ... -
Genuine artister knytter genuine relasjoner: En multimetodisk kvantitativ studie om oppfattet ydmykhet og autentisitets effekt på sosial tiltrekning og parasosiale interaksjoner til musikkartister på sosiale medier.
(Master thesis, 2021)En utfordring for musikkartister i dagens musikkbransje er å skape en engasjert og lojal følgerbase på sosiale medier i et høyt saturert og kompetitivt marked. Det kreves derfor en økt forståelse for hvordan musikkartister ... -
Bryr du deg egentlig om klimaet? - En studie om hvordan forbrukeres atferdsintensjon kan påvirkes gjennom informasjon
(Master thesis, 2021)Store deler av de menneskeskapte klimagassutslippene skyldes overforbruk av tekstiler i den vestlige verden. I lys av det tar denne masteroppgaven for seg hvordan hvert enkelt individ kan bidra til å begrense klimagassutslippene ... -
Verdier i hotellbransjen
(Bachelor thesis, 2021)Vi er på ingen måte ute etter å finne fasiten på godt lederskap, for det tror vi heller ikke finnes. Vi er nysgjerrige på å finne nye måter å lede på og virkningen av godt lederskap. Formålet med prosjektet er å dykke ... -
Blockchain-teknologiens muligheter for å løse utfordringer knyttet til datainnsamling og personvern i digital annonsering
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven undersøker vi om blockchain-teknologi kan løse et problem i digital annonsering. Problemet vi vil fokusere på innen digital annonsering er datainnsamling og personvern. For å besvare problemstillingen ... -
Blokkjede - en fremtidig løsning for dataregulering og personvern
(Bachelor thesis, 2021)Kryptovalutaer som Bitcoin og Ethereum har blitt sentrale temaer rundt om i verden når vi snakker om teknologisk innovasjonen. Teknologien som står bak disse kryptovalutaene er blokkjede. De fleste er mest kjent med ... -
Kundelojalitet i bilbransjen
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med denne utredningen er å avdekke hvilke faktorer som er avgjørende for å skape lojale kundeforhold i bilbransjen, samt vurdere hvorvidt disse faktorene kan anvendes ved bruk av lojalitetsprogrammer. Det ønskes ... -
Personalledelse under en pandemi
(Bachelor thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven har vært å finne endringene rundt utøvelsen av personalledelse i hotell under covid-19 pandemien. Pandemien har forårsaket uforutsigbarhet i hotellbransjen. Fra 1.mars 2020 har Norge hatt regler ... -
Nordfjords ulike sider: turismens konsekvenser.
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å utforske hvilke tiltak organisasjoner og virksomheter i Nordfjord iverksetter som bidrar til en mer bærekraftig vekst i reiselivet. Samtidig ønsker vi å avdekke hvilke hindringer og utfordringer ... -
Kvinnefotball, en skjult juvel: En studie av forbrukeres holdninger og oppfattet samfunnsansvar til en merkevare gjennom sponsing av kvinnefotball
(Bachelor thesis, 2021)Denne studien omhandler sponsing, og dets effekter på en merkevare. Formålet med denne oppgaven er å synliggjøre og presentere verdien av å sponse kvinnefotball. Dette skal vi gjøre ved å måle forbrukeres holdning og ... -
Kunstig intelligens og gode kundeopplevelser innen privat skadeforsikring i Norge
(Bachelor thesis, 2021)I arbeidet med bacheloroppgaven har vi dykket ned i temaet kunstig intelligens, store data og gode kundeopplevelser i privat skadeforsikring i Norge. Oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvordan kan kunstig ... -
Mine valg speiler ikke min personlighet, eller?: En kvantitativ studie om personlighetstyper og kjøpsintensjon
(Bachelor thesis, 2021)Enhver merkevare har en bestemt personlighet med hensikt i å vekke interesse hos den rette målgruppen, og emosjonell tilknytning til merkevarer er blitt mer sentralt med introduksjonen av human brands på sosiale plattformer. ... -
Små bedrifters digitale markedsføring skaper lønnsomhet
(Bachelor thesis, 2021)I dette prosjektet har vi undersøkt hva som fungerer innenfor digital markedsføring. Bakgrunn for gjennomføring var at vi ønsket å lære mer om hvordan små bedrifter kan lykkes med sin digitale markedsføring. Innenfor dette ... -
Revenue management under Covid-19 pandemien: En studie som undersøker hvordan utøvelsen av revenue management har blitt påvirket av Covid-19
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har vi valgt å ta for oss utøvelsen av revenue management og hvordan kjerne- og støtteprosesessene i modellen av McGuire (2016) har blitt påvirket som følge av Covid-19 pandemien. Oppgavens formål er å ... -
Påvirkningsfaktorer den digitale plattformen Instagram har for markedsføringen av Lofoten som destinasjon
(Bachelor thesis, 2021)Oppgavens hovedfokus har vært på to punkter, Instagram som markedsføringsplattform og bruken av plattformen for Lofoten som destinasjon. Vår problemstilling ble derfor: “På hvilke måter påvirker den digitale plattformen ... -
Generasjon Z: forbruk og segmentering
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker hvilke faktorer som er mest avgjørende i generasjon Z’s valg av merkevarer. For å utforske denne problemstillingen har vi hentet inn primærdata gjennom dybdeintervju med syv informanter. På ... -
Hva gjør norske campingplasser attraktive?: En studie av attraktivitet hos unge voksne
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi valgt å fordype oss i den norske campingnæringen, vi har valgt å se på norske campingplasser og deres attraktivitet hos unge voksne mellom 18 – 30 år. Oppgaven tar utgangspunkt i reiseliv- ...