Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
Denne samlingen inneholder et utvalg bachelor- og masteroppgaver fra studier ved Institutt for markedsføring. Frem til 2018 inneholder arkivet oppgaver som har fått karakteren A eller B. Fra og med 2018 inneholder arkivet kun A-oppgaver.
Merk: Publisering av bacheloroppgaver i KOA ble avviklet høsten 2021, de nyeste bacheloroppgavene i arkivet er fra våren 2021.
Recent Submissions
-
Beslutningsprosesser i B2B-markedet: En casestudie om hvilke faktorer som er avgjørende for avtaleinngåelse hos store, mellomstore og små bedrifter
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar for seg hva som styrer beslutningsprosesser i B2B-markedet, og hvilke faktorer som har innvirkning ved avtaleinngåelse. Videre har vi sett på hvordan FIT påvirker valg av samarbeidspartner, så vel som ... -
Det virtuelle speilet: En studie om hvordan unge kvinners selvbilde formes av influenser-markedsføring
(Master thesis, 2024)I første del av masteroppgaven har vi etablert et teoretisk rammeverk basert på tidligere forskning, som legger grunnlaget for vår studie. Vi fokuserer spesielt på teorier og forskning knyttet til sosial sammenligning, ... -
Hvordan reagerer forbrukere på avsløring av deepfake-annonse?: En kvantitativ studie av hvordan avsløring av deepfake-annonse påvirker forbrukeres holdning til annonse og merkevare
(Master thesis, 2024)I en tid hvor deepfake-annonser, avanserte visuelle og auditive manipulasjoner av eksisterende markedsføring, utfordrer forbrukeres oppfatning av sannhet, skapes det utfordringer for forbrukere å differensiere mellom ekte ... -
Hvilke salgsferdigheter påvirker salgsprestasjoner for B2C-selgere av abonnementstjenester?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker salgsferdigheter sin påvirkning på B2C- selgeres salgsprestasjon. Selv om det er gjort mye forskning på B2B-selgere, har vi valgt å utforske B2C-miljøet med en antagelse om at selgere av ... -
Word of mouth signaling: A quantitative study on a customer review-based approach to social media ads and the trustworthiness of selective exposure
(Master thesis, 2024)The persuasive power of customer reviews is recognized by marketers and businesses across various industries. Numerous researchers have explored the framework and effects of these reviews, investigating what motivates ... -
Fra #Hashtags til handlekurver: En kvalitativ studie av generasjons Zs kjøpsintensjoner på TikTok
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker de komplekse dynamikkene bak kjøpsprosesser blant unge forbrukere i den digitale sfæren, med særlig fokus på TikTok som en innflytelsesrik medieplattform. Gjennom en kvalitativ studie basert ... -
Påvirkningen av salgshyppighet på forbrukerens merkevareholdning: En studie på digitale plattformer
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan salgshyppighet påvirker forbrukernes merkevareholdning på digitale plattformer. Den uavhengige variabelen for oppgaven er salgshyppighet og den avhengige variabelen er merkevareholdning. ... -
Krympflasjon eller inflasjon – Hva er mest rettferdig?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en eksperimentell studie som handler om hvordan krympflasjon påvirker forbrukernes rettsferdighetsopplevelse av pris. Med dette har vi valgt å fordype oppgaven med et forskningsspørsmål som lyder ... -
Effekten av Cancel Culture i influensermarkedsføring
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven fokuserer på fenomenet «Cancel Culture» som har blitt en konsekvens for influenser markedsføring. Målet er å kartlegge hvordan effekten mellom en kansellert (vs. Ikke) kansellert talsperson påvirker holdning ... -
Norske fans holdninger til kontroversielle eiere av Premier League klubber.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å få innsikt og kunnskaper om hvordan norske fans forholder seg til kontroversielle eiere av klubber i Premier League, og hvilke faktorer som påvirker dette forholdet. Fenomenet med kontroversielle ... -
Avhending av tekstiler gjennom klesinnsamlingsprogram
(Master thesis, 2023)Overforbruk og avhending av tekstiler er både et nasjonalt og globalt samfunnsproblem i dag. Med overforbruk henvises det til at forbrukere eier for mange plagg, og hvor en del av disse gjerne oppbevares ubrukt i klesskapet. ... -
HUMOR x MERKEKONSEPT: En studie om effekten av humor i reklame på symbolske og funksjonelle merkekonsepter, og hvilken effekt denne interaksjonen har på høyinvolveringsprodukter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan humor i reklame for høyinvolveringsprodukter påvirker forbrukernes holdning til annonsen og holdning til merket, samt hvordan denne effekten påvirkes av forskjellige merkekonsepter ... -
Et studie om hvordan en rabattkode bør utformes for optimal effekt
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven kobler etablert teori om mentale heuristikker, nummerprosessering og viktigheten av involveringsgrad opp imot utformingen av rabattkoder på e-post. Det er benyttet et mellomgruppe eksperimentdesign, ... -
Kunsten å kommunisere strategisk på stående fot: En kvalitativ studie av strategisk improvisasjon i reklame
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker forutsetningene for strategisk improvisasjon innen reklamebransjen i Norge. Basert på en kvalitativ studie og analyse av ti ulike reklamer som har benyttet en samfunnsaktuell hendelse i sin ... -
En studie om effekten av et merkesamarbeid med en ‘sosiale medier’-influenser og en ‘kjendis’-influenser på Instagram
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen er en studie om effekten av influensermarkedsføring og merkesamarbeid med en kjendis på sosiale medier. Avhandlingen er basert på et surveyeksperiment som ble designet med Nettskjema ut fra en kombinasjon ... -
Troverdighet til bærekraftig kommunikasjon i dagligvarebransjen og klesbransjen
(Master thesis, 2022)Dagligvarebransjen og klesbransjen blir av mange ansett som klimaverstinger, og står for store mengder klimautslipp. Denne kvantitative studien tar for seg sammenhengen mellom bærekraftig kommunikasjon og troverdighet i ... -
Emballasje som indirekte kommunikasjonsverktøy for formidling av samfunnsansvar i skjønnhetsindustrien
(Master thesis, 2022)Formålet med oppgaven er å utforske hvordan en gruppe forbrukere oppfatter emballasjen som et verktøy i skjønnhetsmerkenes kommunikasjon av samfunnsansvar. Hensikten er å kartlegge hvordan disse forbrukerne synes merkene ... -
En casestudie av gjennomtrekk og retainment i kunnskapsbedriften Knowit
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ casestudie av konsulentforetaket Knowit. Oppgavens problemstilling er; “Hvordan kan Knowit bli bedre på å beholde kunnskapsrike ansatte?”, noe denne kvalitative avhandlingen prøver ... -
Hjelpemidlene som kan utvikle en turistdestinasjon
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi sett på hvordan en destinasjon skal kunne klare å utvikle seg fra et sted med store sesongvariasjoner til å komme nærmere helårsturisme. Bakgrunnen for oppgaven har vært å skape en forståelse ... -
"Hvordan blir ansatte påvirket av organisasjonsendringer, og hvordan kan en endringsleder bruke kommunikasjon som verktøy for å gjennomføre en endringsprosess på best mulig måte?"
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunnen for valg av tema til dette prosjektet begrunnes i at jeg alltid har hatt en interesse for ledelse og hvordan det fungerer i praksis. Jeg vil også finne ut av hvordan og hvorfor organisasjonsendringer skjer, og ...