Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Iselin
dc.contributor.authorRemøe, Helene Holmvik
dc.contributor.authorOpperman, Aina Marie
dc.date.accessioned2013-12-09T11:53:01Z
dc.date.available2013-12-09T11:53:01Z
dc.date.issued2013-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161541
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven bygger på vår nysgjerrighet på bruk av eventer som markedsføringsverktøy. Red Bull er en av mange bedrifter som i økende grad benytter eventer som en del av markedskommunikasjonen, og skiller seg ut som svært dyktige på gjennomføring av eventer som et ledd i sin markedsstrategi. Vår nysgjerrighet dreier seg om hva som motiverer deltakere til å engasjere seg i et markedsevent, og hvorfor de legger ned mengder med tid og ressurser på å delta i merkets egen markedskommunikasjon. Eventet blir tilsynelatende ikke oppfattet som markedsføring i det hele tatt. Hvor kommer denne motivasjonen for å delta fra, og hva trigger den? Spørsmålet videre blir om det er noen forskjeller i følelsene ovenfor merkevaren og engasjementet i seg selv, avhengig av om deltakerne deltar aktivt eller passivt. Til slutt i oppgaven ønsker vi å se om eventet og deltakelsen hadde noen innvirkning på merkerelasjonene og oppfatningen av merkevaren som helhet.På bakgrunn av vår interesse for både event og Red Bull valgte vi å bruke det helnorske eventet ”Red Bull Sparkstøtting Supercross” som case i vår oppgave. Eventet gikk av stabelen 2 februar 2013 og gikk ut på at deltakere skulle komme først ned løypa som besto av hindre og hopp av ulik karakter, med egenbygde sparker. I oppgaven ønsket vi å belyse følgende problemstillinger: Hva bidrar til motivasjon og involvering i forbindelse med markedseventer, og er det forskjell mellom aktiv og passiv deltakelse? I tillegg utviklet vi følgende underproblemstilling: Bidrar markedseventer til endringer i merkerelasjonene? For å finne svar på disse problemstillingene utførte vi korte kvalitative intervjuer og spørreundersøkelser i forkant og under eventet, samt dybdeintervjuer av de aktive deltakerne etter eventet. Intervjuguiden er basert på et dertil utviklet teoretisk rammeverk og antakelser. På grunnlag av dette utviklet vi en konseptuell modell for å forklare hvordan faktorer i et markedsevent påvirker hverandre.no_NO
dc.language.isoengno_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectMerkebyggingno_NO
dc.subjectEventno_NO
dc.titleEventmarkedsføring- Et casestudie av Red Bull Sparkstøtting Supercrossno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel