• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gamification og motivasjonsteori

Guttormsen, Cathrine Grude; Grøtnes, Anniken; Henriksen, Johanne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave 2013.Gamification og motivasjonsteori.pdf (1.307Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161549
Date
2013-12-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne oppgaven tar utgangspunkt i motivasjonsteori for å forklare en intensjon om å ta i bruk en gamification treningsapplikasjon. Problemstillingen vi har jobbet ut i fra er:

”Hvordan kan motivasjon forklare intensjon til bruk av gamification, blant medlemmer av treningssentre?”

Vi konkretiserer raskt motivasjonsbegrepet ved hjelp av den kjente teorien til Ryan og Deci; selfdeterminationtheory (SDT). Oversatt til selvbestemmelsesteorien i vår oppgave. Vi benytter enkelte av teoriens viktigste begreper, for å besvare problemstillingen. Konteksten vi ønsket å undersøke var trening, og vi avgrenset oss til medlemmer av treningssentre.

Avhandlingen vår starter med en redegjørelse av fenomenet gamification, samt gamification knyttet opp mot vår kontekst. Videre presenterer vi ulike motivasjonsteorier som kunne vært aktuelle for vår oppgave. For så å drøfte de ulike teoriene og begrunne hvorfor vi fant selvbestemmelsesteorien best egnet. Deretter forklarer vi SDT begrepene; autonomi, indre motivasjon og ytre motivasjon som legger grunnlag for videre arbeid med oppgaven. Vi ønsker i hovedsak å se på om disse tre begrepenes innhold kan forklare et mulig ønske hos medlemmer av treningssentre, til å benytte seg av en treningsapplikasjon utviklet i tråd med gamifications elementer.

I denne bacheloroppgaven benytter vi oss av en kvantitativ metode. Vi har gjennom et deskriptivt forskningsdesign foretatt en tverrsnittsundersøkelse i form av et spørreskjema. Innsamlet datamateriale ble analysert ved hjelp av analyseprogrammet PASW Statistics. Generelt sett kan vi resultere med at alle STD begrepene kan forklare en intensjon om bruk. Resultatene viste oss at autonomi er en naturlig igangsetter som ligger til grunn for begge motivasjonstypene. Samtidig som både indre - og ytre motivasjon kan fremkalle et ønske om å ta i bruk en treningsapplikasjon, men da av ulike årsaker. Vi konkluderer med at selvbestemmelsesteorien kan være med på å forklare en intensjon om å ta i bruk gamification.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit