Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHabte, Rahwa Elisabeth
dc.contributor.authorThoresen, Elise
dc.contributor.authorKim, Chi Vo Thi
dc.date.accessioned2013-12-17T10:29:58Z
dc.date.available2013-12-17T10:29:58Z
dc.date.issued2013-12-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161553
dc.description.abstractOppgavens hensikt er å bringe klarhet til den todelte problemstillingen om attribusjon i krisesituasjon og responsstrategi: Hvordan påvirker forbrukeres attribusjon holdningen til et merke under en krise? OG Hva er effektene av forskjellige responsstrategier nå krisen er utløst av interne forhold? Hovedtema er forbrukeres attribusjon i en merkekrise og hvordan bedriften basert på dette, bør kommunisere til forbrukerne, når krisen er utløst av interne forhold. I tillegg vil vi ta for oss aspekter som for eksempel holdning og vareprat. For å besvare problemstillingen benyttet vi oss av den kvantitative forskningsmetoden eksperiment.Hovedtema er forbrukeres attribusjon i en merkekrise og hvordan bedriften basert på dette, bør kommunisere til forbrukerne, når krisen er utløst av interne forhold. I tillegg vil vi ta for oss aspekter som for eksempel holdning og vareprat. For å besvare problemstillingen benyttet vi oss av den kvantitative forskningsmetoden eksperiment. Videre analyserte vi dataene og kom frem til flere interessante funn. Vi formet dessuten fem hypoteser, og fikk bekreftet fire av dem. Kort oppsummert kom vi frem til dette i forskningen vår: Merkekrisen som ble attribuert til den ansatte ble oppfattet som mer alvorlig. Både attribusjonen til kulturen i bedriften, og den ansatte har en negativ holdningsendring, men attribusjonen til ukultur har en mer negativ holdningsendring etter gjennomført eksperiment.Vi kom også frem til den strategiske responsstrategien hvor vi tar hensyn til attribusjonen hos forbrukerne. Sammensetningen av en krise attribuert til en ansatte og en håndtering med å avskjedige den ansatte, ble best mottatt av respondentene. Den minst foretrukne sammensetningen var krise attribuert til ukultur som ble håndtert med å avskjedige den enkelt ansatte. Fordi resultatet av forskningen vår er i samsvar med problemstillingen i oppgaven kan vi si med sikkerhet at vi har oppnådd en høy grad av validitet. Resultatet er derfor anvendbart og kan brukes til videre studie.no_NO
dc.titleHvordan respondere på en merkekrise utløst av interne forhold?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel