Luksuskosmetikk: identitet, plikt og sosial klasse
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven er basert på vår interesse rundt luksuskosmetikk, og vi var
nysgjerrige på kvinners oppfattelse av eget forbruk. Vi ønsket å synliggjøre kvinnenes
meningsdannelser, og oppnå en dypere forståelse av dette fenomenet i tråd med teori fra
fagfeltet, sosialantropologi. Ved utarbeidelsen av primær og sekundærdata ønsket vi å få svar
på følgende problemstilling;
Hvordan bruker og oppfatter kvinner i 50-årsalderen på Oslo vest luksuskosmetikk?
Gjennom en fenomenologisk virkelighetsoppfatning samt en induktiv tilnærming, ville vi
forklare virkeligheten slik informantene oppfatter den. Vi benyttet oss av kvalitative
dybdeintervjuer og en minigruppe, bestående av ni informanter. Intervjuguiden ble konstruert
på bakgrunn av et teoretisk rammeverk knyttet til de aspekter som omfatter det sosiale og
psykologiske perspektivet rundt forbruket, som omfatter forbruk, pris, kvalitet, luksus og
identitet.
Slik vi forstår det, er det et funn som viser seg å være dominerende gjennom hele analysen,
som representerer kvinnenes konstante forsøk på å redusere gapet mellom det reelle- og ønskede selvbilde. Det viser seg at luksuskosmetikken fremstår som et hjelpemiddel i skapelsen av seg selv og identitetsdannelsen. Funnene belyser en underliggende plikt i
samfunnet, som krever at kvinnene skal være presentable i det sosiale rom. Her forstår vi kosmetikken som et essensielt verktøy.