Sponsing i sykkelsporten: En bacheloroppgave om sykkelsportens troverdighet
Abstract
I denne bacheloroppgaven ønsket vi å identifisere hvilke utfordringer sykkelsporten har
opplevd, og hvordan disse utfordringene vil kunne løses ved hjelp av sponsoraktiviteter.
Troverdigheten til sykkelsporten har blitt kraftig svekket etter stadig nye dopingskandaler som har
kommet frem de siste årene. Som følge av dette har flere sponsorer trukket seg ut av sporten, i
frykt for å bli assosiert med juks og ulovligheter. Ved hjelp av teori og innhentet datamateriale
har vi kommet med anbefalinger om hvordan sykkelsporten kan styrke sin troverdighet. Vårt
teoretiske grunnlag ligger i forskningsartikler om sponsing, og vi utviklet en sponsorprosess som
rammeverk for teoridelen i oppgaven. Modellen fokuserer på at sponsing er en sirkulær prosess, og
trekker frem de viktigste funnene omkring sponsing
utarbeidet av tidligere forskning. Vi supplerer med begreper og teori innen merkevarebygging
og omdømmebygging for å bygge opp under effekter som kan komme gjennom sponsorater.
Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie, der fokuset lå på å få en helhetlig forståelse for
tema. Primærdataene ble innhentet ved hjelp av dybdeintervjuer med informanter med ulik bakgrunn,
for å oppnå den ønskede kunnskapen om fenomenet. Dataene ble analysert og knyttet opp mot den
innhentede teorien om sponsing, og ut ifra dette utformet vi våre
anbefalinger.
Våre funn viser at dopingproblematikken er et sammensatt fenomen med dyptliggende årsaker. Gjennom
vår forskning fant vi ut at sykkelsportens troverdighetsproblem ikke skyldes dopingen isolert, men
kan knyttes opp mot de styrende organene i idretten. Våre anbefalinger er at sykkelsporten bør
fokusere på de følgende punktene:
• Endring i de styrende organene, UCI og IOC, samt lagledelsen i de ulike sykkellagene
• Strengere straffer ved dopingmisbruk
• Flere og strengere dopingkontroller
• Holdningsarbeid rettet mot profesjonelle syklister
• Fokus på idrettens verdier og åpenhet
• Endre publikums oppfatninger og forventninger til konkurranser
• Holdningsarbeid rettet mot sykkelsporten som helhet
Målet vårt med disse anbefalingene er at sykkelsporten i samarbeid med sponsorer kan få
frem en positiv endring og dermed øke sin troverdighet som idrett og sponsorobjekt.