dc.description.abstract | Vi ønsker med denne oppgaven å se på nisjer innenfor reiselivet. Dette er et tema vi
har valgt fordi vi mener nisjer vil bli en god strategi for framtidig norsk reiseliv. For å
belyse tema nisje har vi valgt å ta for oss terrengparker, hvor vi fokusert på
suksessfaktorene for Vierli Terrengpark i Rauland som forskningscase. Formålet med
oppgaven er å få en bedre forståelse av hvilke faktorer som er sentrale for at en nisje
skal oppnå suksess.
Vi vil først gjøre rede for bakgrunnen for oppgaven og definere de begrepene vi
mener er relevante for oppgaven. Deretter vil vi kort oppsummere forhold rundt
reiselivet og alpinmarkedet. I det neste går vi inn på det relevante teorirammeverket,
hvor vi har lagt vekt på trender, nisje, konkurransefortrinn, sosiale medier,
næringsnettverk og differensiering. For å besvare denne oppgaven har vi valgt
problemstillingen: «Hvilke faktorer medvirker til at en nisje som Vierli Terrengpark skal bli en suksess?» Vi utarbeidet tre hypoteser om viktigheten av differensiering,
samarbeid, og trender som vi ønsker å bekrefte eller avkrefte gjennom våre funn.
Vi har valgt å benytte oss av kvalitativ metode for å belyse vår problemstilling med et intensivt
forskningsdesign og dybdeintervju som hovedmetoden. Vi utførte seks dybdeintervjuer med informanter
knyttet til terrengparkene i Vierli, Ringkollen, Oslo Vinterpark og Freestyleforbundet. Vi har også
tatt for oss to reiselivsorganisasjoner, Virke og Innovasjon Norge. I tillegg utførte vi to
intervjuer over mail, med en parkbruker og med en informant fra Menon.
Våre hovedfunn fra denne oppgaven dreier seg om konkurransefortrinn, trend, næringsnettverk og
markedsføring. De funnene vi har gjort kan stort sett støtte opp om de antagelsene vi startet med.
Konkret og målrettet differensiering som er rettet mot det valgte segment er viktig for at man skal
ha en nisje. Videre er det viktig at nisjeområdet er en del av en generell trend for å sikre holdbarhet og at det skal være
en lønnsom nisje over tid. Våre funn viser også at samarbeid er sentralt, men ikke
avgjørende, og at sosiale medier og WOM har en sentral betydning for å nå ut til
målgruppen. | nb_NO |