Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFarsjø, Margrethe
dc.contributor.authorJankovic, Dragana
dc.date.accessioned2014-03-31T11:39:15Z
dc.date.available2014-03-31T11:39:15Z
dc.date.issued2014-03-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/193316
dc.description.abstractDebatter i media og tidligere forskning den senere tid har gjenspeilet en bekymring for den offentlige markedsføringen i dagens samfunn. Det blir hevdet at markedsføringen har blitt preget av seksualisering og gjemte budskap bak retusjerte reklamer som man er bekymret for i unge jenters hverdag. Gjennom visuelle fremstillinger gis det signaler om hva som forventes om hvordan en skal se ut og det er spesielt motebransjen og dagens skjønnhetsideal som har fått kritikk. Markedsføring med retusjerte reklamebilder der modellene er blitt retusjert til syltynne, solbrune og halvnakne er eksempler på tendenser av reklamer i dagens samfunn. Eksponeringen for disse reklamekampanjene oppstår i alle sosiale medier og oppmerksomheten vekkes ved blant annet farger, vakre modeller og portrettets omgivelser som er appellerende for forbrukeren. Hvordan påvirker dette samfunnet? Og hvordan påvirker dette unge jenter og deres oppfattelse av bilde kontra virkeligheten? Dette handler om hvilket samfunn vi vil ha og hvilke verdier vi ønsker skal prege fremtidens generasjoner. Med dette som bakgrunn søker oppgaven å belyse påvirkningen av retusjert reklame og den visuelle fremstillingen av skjønnhetsideal mot barn og unge jenter i reklamer på markedet i dagens samfunn. Mer spesifikt har denne oppgaven handlet mye om Hennes og Mauritz sine kritiserte reklamekampanjer fra bikinisesongene 2011-2012 (se kilde, Buer 2012). Datakilden Hennes og Mauritz sine bikini reklamebilder ble valgt ut strategisk og hensiktsmessig for å analyseres i forhold til problemstillingen. Analysen tar for seg fire bilder og fem informanter. Den metodiske forskningen er tredelt. For å kartlegge den visuelle fremstillingen med materialet brukes en fokusgruppe for pretest. Disse er med på å velge ut bilder de som skal være med på å avdekke potensielle skjulte budskap i fremstillingen og analysen av materialet. Denne analysen undersøker bildene mer i dybden for å kartlegge tema nærmere rundt samhandling. Videre går analysen ut på en kvalitativ forskning hvor fem informanter blir intervjuet individuelt. Temaets emner i analysen går ut på påvirkning, skjønnhetsideal, retusjering av reklamer og dagens samfunn. I analysens siste del brukes en fokusgruppe som forsterkning av funnene i den kvalitative forskningen. Her analyseres hva informantene sier og hvordan deres holdninger er i forhold til intervjuene individuelt i den kvalitative forskningen. Funn i analysen viser at unge jenter blir ubevisst påvirket av retusjert reklame da de ikke er klar over hva som er retusjert og hvor mye de blir eksponert for dette uten å vite det selv. Dette fører til at de ikke ser eller forstår forskjellen på hva som er et retusjert eller fiktivt bilde kontra virkelighet og hva som er naturlig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectReklamenb_NO
dc.subjectPåvirkningnb_NO
dc.titleUnge jenters påvirkning av retusjert reklamenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel