Arbeidskraftens (etiske) betydning for salg
Abstract
Denne masteroppgaven er en etnografisk studie av klær. Med en produktbiografisk
tilnærming er studiet modifisert til å gjelde antrekkene, “wearing wardrobe study”. Hensikten
med studiet er å skape forståelse rundt plaggets sosiale liv og det menneskeskapte plagget, og
hvorvidt det er mulig å se arbeidskraften lagt i varen. For å skape kunnskap om dette, har jeg
tatt i bruk kvalitative tilnærminger for innsamling av data for å kunne gi tykke beskrivelser og
tolkninger av oppfattelser, opplevelser og meninger bak plagget.
Det handlende mennesket er i fokus gjennom det teoretiske rammeverket, fordi arbeidskraft
tilhører og er en viktig del av det kapitalistiske systemet med masseproduksjon. Det
sosialkonstruktivistiske perspektivet er grunnsynet for hele rammeverket. Videre er klærnes
materialitet et konsentrasjonspunkt i den diskursive konteksten, Fretex-butikken. For å utvide
feltet, har informantenes antrekk blitt synliggjort gjennom personlige intervjuer.
Viktig funn i studiet er at arbeidskraft lagt i plagget er nærmest ikke eksisterende eller synlig,
verken i butikken eller i kundenes kognitive vurderinger. Klær har intet ansikt. Klisjer og
antagelser om opphav, pris og kvalitet er en normalitet og det søkes dekning i at “det er
normalt og “det er bare sånn”, uten kunnskapsstøtte. Det er støtte i arvet kunnskap gjennom
mamma som autoritet og tilgang til informasjon. Andre funn viser at situasjonsbestemt
relevans, særlig tydeliggjort gjennom alder og livssituasjon overgår tanken på det handlende
mennesket som har produsert plagget. Markedslogikk og økonomisk motiv (og pris) styrer
produksjon, varen og kunden. Markedsføring bidrar også til glorifisering og en tilsløring to
sider av samme sak, derav arbeid mot lønn og kjøp av tilleggstegn.
Shopping og klær kan bedra, fordi det bidrar til merkelapper som er basert på
overforenklinger og antagelser om at du er en “typisk” sånn person. Ytterligere er forbruk av
klær også en visuell identitet, der individer forsøker å knytte sammen indre motiver med ytre
symboler. Klær er identitetens byggeklosser og har mye å si for selvoppfatning og hvordan
andre tolker ditt etterlatte inntrykk. Det kan igjen mistolkes ut ifra hvem du selv mener at du
er, eller hvem du ønsker å gi uttrykk for å være.
Arbeidskraft er stemplet som ”Made in …” og uttrykt i pris. Etiske betydninger har derfor
ingenting å si for salg.