Hvordan lykkes som sponsor av kultur- og sportsarrangementer.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223816Utgivelsesdato
2014-10-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler tema sponsing. Med problemstillingen: “Hvordan lykkes som sponsor av kultur- og sportsarrangementer? “For at vi skulle få det fokuset vi ønsket under oppgaven, så valgte vi å ta i bruk noen undertema: ”Hvorfor velger bedrifter å sponse? Hva gjør de største og mest vellykkede sponsorene? Hva gjør de mindre sponsorene for å lykkes? Har de fellestrekk? Eventuelt, hva gjør de ulikt? ”. Ved hjelp av en kvalitativ metode, fikk vi brukt respondentenes svar til å fremlegge en bredere forståelse for teori vi hadde tillært oss tidligere i oppgaven, som vi senere kunne bruke til å utforme en konklusjon på hva som skal til for å lykkes som sponsor av kultur- og sportsarrangementer. Vi ønsket med denne oppgaven å finne ut hva sponsorer gjør for å lykkes, hvilken metoder de tar i bruk i form av eksponering og aktivering, og hvilke bak arbeid som ligger i et sponsorat. Konklusjon vi endte opp med forklarer dette at et vellykket sponsorat, kommer ann på hva bedriften legger i sponsingen, da i form av forståelse av sponsing som et kommunikasjons verktøy og god forståelse på hvilket marked og målgruppe de skal nå ut til. For å lykkes som sponsor så må man legge mye arbeid i utvalget, utførelsen og etterarbeidet. Det er viktig at sponsingen har en tydelig link til de andre kommunikasjonsmiksene bedriften tar i bruk. Denne oppgaven skal vise bedrifter hvor fokuset burde ligge under et sponsorat, hva de må ta i betraktning både før, etter og under en sponsoraktivitet. Selv om det ikke finnes en fastsatt oppskrift på hvordan å lykkes som sponsor, så finnes det viktige elementer som er universale for alle sponsorer.