TURNOVER I DE SKANDINAVISKE HOTELLKJEDENE
Abstract
Denne oppgaven er utarbeidet i samarbeid med et utvalg av de skandinaviske hotellkjedene.
Studiet er basert på ulike strategier og modeller som i kontekst med vår problemstilling og
hypoteser belyser temaet turnover i hotellbransjen. Gruppen belyser spesifikt tematikken
rundt hva som er den ideelle ansettelsesperioden for den enkelte hotellmedarbeider.
Oppgaven vektlegger muligheten for å bruke ulike motivasjonsfaktorer som påvirkning til en
akseptabel turnover. Det er benyttet kvalitativ metode i gjennomføringen av undersøkelsen
blant ledere i de respektive kjedene. Gruppen har her valgt å benytte dybdeintervjuer for å
samle inn data.
Funnene fra undersøkelsen konstaterer at motivasjon, kompetanseutvikling og
rekrutteringsprosessen er faktorer som påvirker hvor lenge en ansatt blir værende i både sin
stilling, og innad i den spesifikke kjeden. Det ble også funnet flere andre utenforliggende
elementer som kan påvirke de ansatte i deres valg av ansettelsesperiode.