• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Journalistikk eller butikk?

Heggem, Tine; Gustafsson, Robert
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
bachelor.pdf (3.895Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223972
Date
2014-10-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Oppgaven vår tar utgangspunkt i Tekstreklameplakaten (TRP). TRP er, ved siden av

Vær Varsom-plakaten etiske retningslinjer medlemmene av norsk Presses

grunnorganisasjoner plikter å arbeide etter. KK, Norges eldste og største livsstils- og

kvinnemagasin, er underlagt disse retningslinjene. Vi har i oppgaven sett på

utviklingen i KK med et presseetisk utgangspunkt.

I teoridelen av oppgaven presenterer vi pressen, pressens rolle og samfunnsoppdrag

samt pressens voktere. Pressens Faglige utvalg (PFU) har som oppgave å overvåke

den etiske standarden i norske publikasjoner på nett, TV, radio, mobil eller andre

plattformer. Organets oppgave er å se til at hver publikasjon operer i tråd med de

etiske retningslinjene som er utformet i Vær Varsom-plakaten, Redaktørplakaten og

TRP.

Pressens etiske plakater er fleksible retningslinjer som jevnlig har vært underkastet

endringer og revisjoner. Under slike endringsprosesser er det mange interessegrupper

og enkeltpersoner som utøver sine interesser. Vi har valgt å se på eierforholdene i

media i form av konserner, og fremveksten av PR-byråer som to av påvirkerne til

pressens etiske standard. Vår innfallsvinkel til problemområdet er å se på utviklingen

av innholdet i KK fra 1970 og til 2000, om PR-byråer og eierformene har påvirket

hvordan pressen jobber i dag, samt hvordan forbrukere opptrer om de ser brudd på de

etiske retningslinjene.

I metodedelen av oppgaven har vi en kvantitativ tilnærming i form av en dataanalyse

av innholdet i KK fra år 1970 til 2000. Denne analysen viser at produktfokuset i

magasinet har blitt mye mer uttalt de siste årene samtidig som at antall annonser har

blitt færre. Vi har også foretatt en kvalitativ datainnsamling for å se på hvilke

påvirkere som har fremmet utviklingen i magasinet. Denne har skjedd i form av en

serie med dybdeintervjuer med aktører innenfor presseetikk og medieindustri. Vi har

også intervjuet utvalgte, typiske brukere av motejournalistikken. I dybdeintervjuene

fant vi grunn til å konkludere med at eierforholdene la strenge økonomiske bånd på

redaksjonene og medvirket til å nedbemanne disse. Som et resultat av

nedbemanningene er det grunn til hevde at kritiske journalistiske vurderinger har

smuldret opp og klare brudd på de etiske retningslinjene, særlig tekstreklameplakaten

har funnet sted. PR-byråene kom lettere til orde med sine budskap på vegne av sine

kunder. Forbrukerne på sin side sa i intervjuene at de ikke kjente til TRP. De visste

heller ikke at de som utenforstående kunne klage inn til PFU det de mente var brudd

på plakatens retningslinjer. Selv mente de at mye de selv hadde sett i KK ikke var i

samsvar med retningslinjene.

Alle svarene er analysert av oss, og informantene har selv godkjent bruk av sitater.

Man kan ikke trekke statistiske konklusjoner av vår oppgave, da utvalget ikke er

generaliserende. Svarene kan, etter vårt skjønn, likevel representere den overordnete

holdningen til fenomenet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit