Forbrukerens påvirkningskraft på fremtidens TV.
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er basert på fremtidens tv-industri og hvordan forbrukeren påvirker markedet. Det finnes noe, men lite teori på denne utviklingen, og oppgaven vil derfor, i tillegg til sekundær empiri fra artikkelbaserte kilder, støtte seg på personer vi har vært i kontakt med i løpet av denne prosessen samt egen empiri og hypoteser.
Utviklingen av TV og dens viktighet i samfunnet har økt de siste tiårene. Mennesker sitter som limt fast til både datamaskiner, mobiltelefoner, Ipad og TV. I følge internasjonale undersøkelser sitter en amerikaner i gjennomsnitt 5 timer foran TV’en eller andre medier hver dag. Dette er en økning siden 1990-tallet. Dette vil til slutt utarte seg til å bli nesten 1800 timer i året, som for å sette det på spissen, er mer enn en franskmann jobber i løpet av ett år (Wu, 2013). Størsteparten av denne tiden er fortsatt brukt foran den tradisjonelle TV’en, noe som viser at selv etter to tiår inn i internett-revolusjonen, til tross for økonomiske utfordringer og kosmetiske forandringer, overlever det gamle regimet.
Historien har vist at mindre endringer i seermønster kan gi store, kulturelle utfordringer. Netflix og HBO GO, samt andre streamingsider, er kommet for å erstatte den tradisjonelle TV-modellen med atferd og verdier tilknyttet internett generasjonen. Istedenfor å ha en kollektiv kanal, med bredt og spennende innhold, forestiller disse online tjenestene seg at de kan kapre seere basert på felles smak. Forfulgt av en strategi som er inngrodd i mange av verdens TV-tittere, søker Netflix og HBO GO å endre menneskers handlingsmønster og vaner.
Denne oppgaven vil se på forbrukerens rolle i utviklingen, og hvor industrien vil være om 10 år. Det store spørsmålet blir til slutt hvem som overlever, og eventuelt hvilke endringer som må til for å hindre økt grad av piratkopiering og få flere over på betalt-tv.