Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuruholmen-Jenssen, Alexandra
dc.contributor.authorFernandes da Silva, Thale Katarina H.
dc.contributor.authorFramstad, Lise Lee
dc.date.accessioned2014-10-17T14:26:10Z
dc.date.available2014-10-17T14:26:10Z
dc.date.issued2014-10-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224128
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å øke vår forståelse av gode lederegenskaper som passer ved gründervirksomheter, samt få en bredere innsikt i hvordan en kan lede seg til dette. Hensikten med studien har vært å få svar på problemstillingen: «Hva anser ledere som gode lederegenskaper ved oppstart og videreutvikling av en gründerbedrift?» For å få svar på problemstillingen valgte vi å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervju, grunnen til dette var at vi ville se hvordan ledere var individuelt, uten påvirkningskraft fra andre. Det blir da lettere for hver av informantene våre å åpne seg opp, og lettere for oss å stille personlige spørsmål. Vi intervjuet åtte gründere og ledere, av disse fem mannlige og tre kvinnelige, og satt som krav at de skulle ha opplevd både motgang og suksess. For å skape best grunnlag for belysning av problemstillingen har vi samlet litteratur fra Markedshøyskolens bibliotek, og brukt internett til å finne relevante forskningsartikler. Oppgavens første kapittel inneholder introduksjon av temaet og begrensninger. I kapittel to retter vi oppmerksomheten til forankret teori på området. Her legger vi frem teorier om ledelse, personlighet og gründervirksomheter. Etter en presentasjon av teorien vi har benyttet oss av, og grunnlaget for intervjuguidens spørsmål går vi inn i det tredje kapittelet. Her beskriver vi hvordan vi har gått frem for å innhente data og hvilken metode vi benytter oss av basert på teori og problemstilling, samt redegjørelse av utvalg- og forskningsstrategi. Det fjerde kapittelet omhandler analyse og tolkning av de innsamlede dataene vi fikk gjennom vår forskning. Her drøftes funnene vi gjorde opp mot den anvendte teorien. Analysen danner grunnlaget for femte og siste kapittel som tar for seg avslutning og konklusjon. I konklusjonen tar vi for oss de viktigste funnene for å gi svar på vår problemstilling. Oppgaven er tilrettelagt slik at leseren lettere skal kunne se sammenhengen mellom hovedmålene i besvarelsen. Strukturens hensikt er å følge en rød tråd, som skal gi leseren en god oversikt over oppgavens oppbygging og sammenheng. Av den grunn valgte vi å dele oppgaven inn i fem deler i følgende rekkefølge: Introduksjon, teori, metode, analyse og avslutning samt konklusjon. Resultatene fra undersøkelsen viser at informantene har til en viss grad samme oppfatning av hva som er gode lederegenskaper ved oppstart og videreutvikling av en gründerbedrift.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLederenb_NO
dc.subjectLederteorinb_NO
dc.titleHvilke egenskaper kreves av en god leder?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel