• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva påvirker menn?

Bungum, Sigrid Kristine; Cham, Aja Nyima
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave 2014 Hva p+Ñvirker menn.pdf (2.403Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224138
Date
2014-10-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
I dagens samfunn er vi opptatt av hvordan vi fremstår. Kvinner i medier blir omdiskutert for hvordan de skal se ut og være, hvor mannens oppfatning av hvordan de selv skal være forsvinner bak diskusjonen om kvinnen. Dette gjør mannen til et interessant tema.

Vi ønsket å se på effekten magasiner har på menn, og om dette fører til stress. På bakgrunn av dette er vår problemstilling:

«om mannsidealet i magasiner fører til stress hos menn?»

Teorien forankret i oppgaven skal lede oss til å forstå problemstillingen. Temaene som blir tatt opp viser hvordan mannen har blitt fremstilt i historien, som skal være med på å forstå forventningene menn har til seg selv. Begrepet stress blir forklart, hvor en knytter dette opp mot mestring og motivasjon.

På bakgrunn av problemstillingen foretok vi en fenomenologisk forskningsdesign. Dette skulle gi et svar på hvordan undersøkelsesobjektene oppfatter virkeligheten. Det ble gjort dybdeintervjuer av tre lagsportsutøvere og tre kroppsbyggere. Informantene er alle bosatt i Norge, og i alderen 19-29.

Funnene i undersøkelsen ble kategorisert i åtte ulike temaer, hvor lagsportsutøvere og kroppsbyggere ble analysert hver for seg under hvert tema. Til slutt ble funnene i analysen samlet i et helhetlig resultat, der man så på likhetene og forskjellene for både lagsport og kroppsbygging.

Ut i fra funnene i analysen dannet dette en konklusjon for problemstillingen. Det kom frem til at mannsideale i magasiner kan føre til stress hos menn

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit