dc.description.abstract | I denne oppgaven har vi valgte å skrive om mobilapplikasjoner ettersom vi hadde en felles
interesse for teknologibaserte tjenester, hvor vi umiddelbart så på applikasjoner som et aktuelt
tema i dagens samfunn. Det falt oss naturlig og knytte applikasjoner til salg da vi begge
studerer og jobber innenfor området. Målsettingen med oppgaven var å skaffe innsikt og
forståelse av forbrukernes vaner rundt bruken av applikasjoner, og hvordan dette kan føre til
økt salg og lønnsomhet for bedrifter. Videre ønsker vi at oppgaven kan bli brukt som
pilotstudie for videre forskning. Oppgavens problemstilling lyder som følger;
Hvordan kan mobilapplikasjoner øke det totale salget og bidra til reduserte kostnader hos en
bedrift, samt hvilke kritiske faktorer ligger til grunn for dette?
I teorikapittelet ble ulike teorier presentert knyttet til problemstillingen. Vi valgte en
fenomenologisk analyse for å kunne besvare problemstillingen på et dypere nivå, hvor vi har
forsøkt å skape en forståelse av befolkningens tanker rundt tema. Vi valgte derfor en
kvalitativ tilnærming i form av et semistrukturert dybdeintervju, ettersom vi satt med lite
kunnskap om fenomenet. Denne metoden medførte at vi fant følgende tre kriterier til
applikasjoner som vil bidra til økt totalt salg og redusere kostnader hos en bedrift; enkel,
sikker og funksjonell.
Vi kom dermed frem til at applikasjoner som baserer seg på et enkelt brukergrensesnitt,
kortfattet sikkerhet og tjener sitt formål hurtig og stabilt, vil i samsvar med løsningens
skalerbarhet resultere i en økning av bedriftens totale salg og lønnsomhet. Vi mener derfor at
mobilapplikasjoner ikke lenger er et alternativ, men et imperativ! | nb_NO |