Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMelleby, Natalie Tveit
dc.contributor.authorLarsen, Joachim Mandt
dc.date.accessioned2014-10-17T16:05:16Z
dc.date.available2014-10-17T16:05:16Z
dc.date.issued2014-10-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224148
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er basert på dagligvarehandelens egne merkevarer (EMV), og de strategier som ligger bak dem. Kjedenes EMV er en utfordring for merkeleverandørene, og mye av forskningen på temaet omtaler og beskriver hvordan leverandørene kan beskytte seg mot EMV. I denne oppgaven har vi i stedet valgt å se nærmere på hvilke EMV-strategier en norsk dagligvarekjede benytter, og hvilke faktorer som påvirker disse strategivalgene. Oppgaven er skrevet fra et kjedeperspektiv, og har følgende problemstillingen: Strategier bak egne merkevarer og faktorer som påvirker valgene. Kumar og Steenkamps inndeling av ulike typer EMV og tilhørende strategier, er en grunnleggende del av oppgavens teoretiske rammeverk. I tillegg er Michael Porters fem konkurransekrefter brukt for å knytte strategiene opp mot EMV. For å avdekke mulige faktorer som kan påvirke de strategiske valgene, tar oppgaven for seg Stephen Hoch og Shumeet Banerji sin inndeling i ulike faktorer knyttet til forbruker, kjeder og leverandører. Det er gjennomført en kvalitativ undersøkelse, hvor en dagligvarekjede i det norske dagligvaremarkedet er intervjuet. En analyse av dagligvaremarkedet viser at det er fire store kjeder som til sammen kontrollerer 99 % av dagligvaremarkedet. På den annen side er det et fåtall, dog meget store leverandører som dominerer viktige varegrupper for forbrukerne, herunder kjøtt, meieri, frossenpizza og en del tørrvarer. Norgesgruppen, som største kjedeaktør, har i underkant av 40 % markedsandel, mens leverandørleddet kan ha så mye som 80 % markedsandel innenfor sin kategori. Denne kjededannelsen har endret maktforholdet i dagligvarebransjen, som blant annet har ført til den store satsingen på EMV de siste årene. De kvalitative intervjuene viser at den norske dagligvarekjeden operer med tre ulike typer EMV, hvor hver og enkelt er basert på egne strategier. I utgangspunktet bruker dagligvarekjeden EMV for å differensiere seg fra konkurrentene, og med det tilby noe unikt som ikke konkurrentene har. De ulike strategiene skiller seg fra hverandre ved enten å fokusere på pris, kvalitet eller det å tilby noe ekstra for kundene. Gjennom intervjuene kom det også frem at deres fokus har blitt rettet mer mot kvalitet, fordi de ser en etterspørsel og betalingsvillighet fra forbruker. Et annet funn er at kjedene bruker sine EMV til å gå inn i de kategorier eller varegrupper, der de ser at leverandørene ikke nødvendigvis klarer å tilfredsstille etterspørselen, eller komme med nye, innovative produkter som kan skape vekst i kategorien. Et fjerde funn er at dagligvaremarkedet i Norge i stor grad preges av politisk importvern som gjør det vanskelig for kjedene å jobbe like bredt med egne merkevarer som de ønsker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMerkevarernb_NO
dc.subjectVarehandelnb_NO
dc.titleEgne merkevarer: strategier og faktorer som påvirker valgene.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel