Vår mediehverdag i endring: Fra flatskjerm til mobil.
Abstract
I denne bacheloroppgaven er temaet hvordan mediebruken endrer seg ved at vi
konsumerer mer videoinnhold fra nett enn fra tradisjonell lineær-TV. Vår
mediehverdag er i endring og utvikling, og dette gjør at markedsførere og annonsører
må tenke annerledes i forhold til hvordan de effektivt skal nå sine målgrupper.
Hovedfokuset i denne oppgaven er hvordan denne utviklingen foregår i ”kampen”
mellom lineær-TV og nett-TV. For å sette dette temaet i en kontekst, har vi valgt
VGTV som er en nett-TV aktør som står midt i denne utviklingen. Vi ser på ulike
trekk ved VGTV som gjør at de har blitt en av Norges største nett-TV kanaler, og
sammenligner det med forskning, analyser og statistikk som er gjort gjennom de to
siste årene. Og vi stiller spørsmålet hva som skal til for at nølende annonsører skal
satse mer ressurser på markedsføring via nett-TV.
Vår problemstilling er satt ut med utgangspunkt i VGTV, og er definert slik:
“Hvordan skal en nett-TV aktør heve sin posisjon i en mediehverdag under utvikling,
og hvordan skal den få annonsører til å tro på produktet?”
Grunnlaget for vår metode i denne oppgaven er basert på et fenomenologisk
forskningsdesign. Vi har gjennomført dybdeintervjuer, samlet data fra tre ulike parter
innenfor temaet for å finne sentrale trekk som settes opp mot teorien vi har funnet.
Deretter har vi en konklusjon, der vi trekker fram viktige punkter som belyser vår
problemstilling og som forhåpentligvis kan gi et innblikk i denne “kampen” mellom
lineær-TV og nett-TV gjør at annonsører og markedsførere må tenke annerledes.
Deretter viser vi til konkrete funn som kan bidra til bedre forståelse for nett-TV og
markedsføring via denne kanalen.