En studie om selvledelse i praksis.
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å studere bruken av selvledelse i to ulike
bedriftsstrukturer blant unge mennesker som nylig har startet sin karriere. Problemstillingen
er i hvilken grad brukes selvledelse, i kunnskapsbedriften og industribedriften?
Som forskningsmetode har vi brukt en kvalitativ metode. Intervjueguiden er bygd opp av seks
påstander og noen oppvarmingsspørsmål. Respondentene som deltok i undersøkelsen var
normalfordelt med fire respondenter fra hver bedriftsstruktur. Hovedtemaene gjennom hele
oppgaven er basert på selvregulering, selvstyring og selvledelse. Disse temaene er et resultat
av kjente teorier hovedsakelig av Charles Manz.
I både teori- og drøftingsdelen er oppgaven bygd opp av intervjueguidens seks påstander som
er fagligforankret og omhandler både atferds- og kognitive strategier. Disse påstandene er
knyttet opp mot øvrig teori og våre tre forskningsspørsmål. Disse tar for seg atferdsfokuserte
strategier, naturlige belønninger og konstruktive tankemønstre. Både påstandene og
forskningsspørsmålene blir satt opp mot modellen, et kontinuum av selvinnflytelse, denne
strekker seg fra fullstendig ekstern selvinnflytelse til fullstendig intern selvinnflytelse. Øvrig
teori som er knyttet opp mot problemstillingen er brikke – aktør perspektivet. Dette er temaer
som gjensidig er avhengig av hverandre.
Undersøkelsen viser at vi kan anta at medarbeiderne fra kunnskapsbedriften bruker mer
selvledelse, og at disse har en større grad av aktørrolle i jobbsammenheng. Det tyder også på
at disse har større grad av intern innflytelse, i motsetning til industribedrift. Bruken av
selvledelse ser ut til å være mindre her og vi kan anta at medarbeiderne har en mer brikkerolle
med mer ekstern innflytelse