• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om selvledelse i praksis.

Ellingsen, Nikolas; Folkestad, Henrik; Borgen, Christian Fredril
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave.selvledelse.pdf (3.303Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224192
Date
2014-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å studere bruken av selvledelse i to ulike

bedriftsstrukturer blant unge mennesker som nylig har startet sin karriere. Problemstillingen

er i hvilken grad brukes selvledelse, i kunnskapsbedriften og industribedriften?

Som forskningsmetode har vi brukt en kvalitativ metode. Intervjueguiden er bygd opp av seks

påstander og noen oppvarmingsspørsmål. Respondentene som deltok i undersøkelsen var

normalfordelt med fire respondenter fra hver bedriftsstruktur. Hovedtemaene gjennom hele

oppgaven er basert på selvregulering, selvstyring og selvledelse. Disse temaene er et resultat

av kjente teorier hovedsakelig av Charles Manz.

I både teori- og drøftingsdelen er oppgaven bygd opp av intervjueguidens seks påstander som

er fagligforankret og omhandler både atferds- og kognitive strategier. Disse påstandene er

knyttet opp mot øvrig teori og våre tre forskningsspørsmål. Disse tar for seg atferdsfokuserte

strategier, naturlige belønninger og konstruktive tankemønstre. Både påstandene og

forskningsspørsmålene blir satt opp mot modellen, et kontinuum av selvinnflytelse, denne

strekker seg fra fullstendig ekstern selvinnflytelse til fullstendig intern selvinnflytelse. Øvrig

teori som er knyttet opp mot problemstillingen er brikke – aktør perspektivet. Dette er temaer

som gjensidig er avhengig av hverandre.

Undersøkelsen viser at vi kan anta at medarbeiderne fra kunnskapsbedriften bruker mer

selvledelse, og at disse har en større grad av aktørrolle i jobbsammenheng. Det tyder også på

at disse har større grad av intern innflytelse, i motsetning til industribedrift. Bruken av

selvledelse ser ut til å være mindre her og vi kan anta at medarbeiderne har en mer brikkerolle

med mer ekstern innflytelse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit