Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLe, Chanh Cu
dc.date.accessioned2014-10-21T10:26:41Z
dc.date.available2014-10-21T10:26:41Z
dc.date.issued2014-10-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224196
dc.description.abstractCasestudien undersøker om kultur har en betydning for krisekommunikasjon. Kultur kan være så mangt, men i denne oppgaven er det snakk om nasjonalkultur. Anderson (1996) skriver at en nasjon er et forestilt felleskap hvor historie, politikk, kultur, geografi og språk skiller en nasjon fra en annen. Castells (2004) hevder at mennesker får en følelse av tilhørigheten ved at vi samhandler og sosialiserer med nærmiljøet. Marx skriver at samfunnet påvirker oss mennesker (Marx i Giddens 1971), og derfor må vi mennesker forstås ut fra den verdenen vi er en del av (Tangen 2006). Denne oppgaven ser på to ulike nasjoner, Norge og Vietnam, som har to ulike verdensbilder og kommunikasjonsformer (Hall 1976;1990; Hofstede 2001; Lewis 2006). Figur 2,6 illustrerer denne forskjellen, og oppsummerer fint teoridelen om kultur. Kulturdelen viser at Norge og Vietnam bruker forskjellige kommunikasjonsformer, og ut fra teoriene vil kultur ha en betydning for kommunikasjon. Det er forsket på hvilke responsstrategier som bør brukes ved ulike tilfeller og hvordan ulike forbrukergrupper oppfatter og responderer til dem, men det er lite forsket på om kultur har en betydning for krisekommunikasjon. Teoriene som dominerer i krisekommunikasjonsfaget er apologia, image restoration theory, situational crisis communication theory (SCCT) og attribusjonsteori. Oppgaven vil fokusere mest på Benoits (1997) image resotration teori fordi den bygger på apologia og er mer relevant for oppgaven enn scct og attribusjonsteori. Responsstrategiene i Benoits teori er fornektelse, ansvarsfraskrivelse, redusere den negative oppfattelsen fra publikums perspektiv, korrigerende handlinger og beklagelse (Benoit 1997). Oppgaven omhandler både nasjonalkultur og krisekommunikasjon. For å undersøke om nasjonalkultur har en betydning for forskjeller i krisekommunikasjon sammenlignes Norwegian og Vietnam Airlines håndtering av kriser, samt norske og vietnamesiske helsemyndighetenes håndtering av fugleinfluensaen. Analyse av casene viser at responsstrategiene som brukes er nokså like, og at det er selve kommunikasjonen som er forskjellen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.subjectKriseledelsenb_NO
dc.subjectKulturforskjellernb_NO
dc.titleCross Cultural Crisis Communication: A Comparative Case Studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel