Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpaas, Jeanett
dc.contributor.authorLangbråthen, Martin
dc.contributor.authorReithaug, Espen
dc.date.accessioned2014-10-28T08:10:53Z
dc.date.available2014-10-28T08:10:53Z
dc.date.issued2014-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224678
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er sponsing, eller mer presist, sponsing av idrettsutøvere. Formålet med oppgaven er å oppnå en bredere innsikt i norske bedrifters beslutninger omkring valget av idrettsutøvere som sponsorobjekter. Da bakgrunnen for vår oppgave er Suzann Pettersen, og hennes posisjon på det norske sponsormarkedet, ønsker vi at oppgaven kan bidra til å forbedre forståelsen og innsikten omkring beslutningene som norske bedrifter foretar. Vi har utarbeidet to problemstillinger for oppgaven. Den overordnede problemstillingen er som følger: ”Hvilke variabler påvirker valg av idrettsutøver som sponsorobjekt for norske bedrifter?” Vi ønsket å avgrense den overordnede problemstillingen, da vi mente den i hovedsak var for omfattende. Av den grunn ble vår avgrensede problemstilling som følgende: ”Er valg av idrettsutøver som sponsorobjekt for norske bedrifter tilknyttet nasjonal kultur? – En sammenligning av Therese Johaug og Suzann Pettersen” I forhold til nasjonal kultur tenker vi først og fremst på det typisk norske, med hensyn til hvilke preferanser, interesser, meninger og holdninger vi danner oss som nordmenn. Vårt fokus handler om hva som gjør nettopp den ene, eller den andre idrettsutøver mer attraktiv for bedriftene. Variablene vi vurderer er derfor tilknyttet idrettsutøveren. Vi gjennomførte en kvalitativ undersøkelse hvor vi samlet inn data fra informanter, som alle var involvert i beslutninger angående sponsoravtaler for de norske bedriftene. Vi gjennomførte intervjuer, hvor intervjuguiden inneholdt spørsmål angående sponsing og viktige kriterier ved idrettsutøveren. I analysedelen av oppgaven vil vi se den innsamlede dataen i lys av våre utvalgte teoretiske perspektiver. Vi vil analysere ulike variabler før vi sammenfatter våre funn i en konklusjon på problemstillingen, ved kapittel 7.0. Konklusjonen vår vil vise at det særlig er en variabel som er svært sentral ved våre undersøkte bedrifters valg av idrettsutøver som sponsorobjekt, nemlig nasjonal identitet. Eller mer presist, tilknytningen til den norske nasjonale identiteten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSponsingnb_NO
dc.subjectIdrettsutøverenb_NO
dc.titleSponsing av idrettsutøvere – En sammenligning av Therese Johaug og Suzann Pettersen.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel