«Hvilket verktøy kan ledere bruke for å motivere sine ansatte i en endringsprosess?»
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224698Utgivelsesdato
2014-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvilke verktøy en leder kan bruke for
å motivere sine ansatte. Vi valgte følgende problemstilling for å dekke ønsket fagområdet:
“Hvilke verktøy kan ledere bruke for å motivere sine ansatte i en endringsprosess?”
Årsaken til at vi valgte dette emnet var fordi ansatte kan miste motivasjonen når endringer
gjennomføres i en bedrift. Undersøkelsen vår er basert på dybdeintervjuer, dette fordi vi
ønsket å gå i dybden på et lite segment, samt at vi ville komme tett på informantene. Vi
foretok oss intervjuer med ledere fra ulike avdelinger på Oslo lufthavn Gardermoen, for å få
et litt større spenn i svarene. Etter å ha snakket med fem ledere fikk vi ikke nye funn, og vi
konkluderte med at temaet var mettet. Våres informanter fikk kun vite hovedemnene:
Kommunikasjon, informasjon og lederstil før vi møttes. Dette gjorde vi av den grunn at vi
ønsket deres øyeblikkelige meninger om hvert av spørsmålene.
Vi var spesielt interessert i å se på ledere i en endringsprosess og valgte derfor å ta for oss
Oslo Lufthavn Gardermoen som case, fordi vi synes utbyggingen er et meget spennende
prosjekt. Vi hadde på forhånd tatt utgangspunkt i tre sentrale verktøy som vi mente var viktig
for en leder, og etter endt intervjurunder oppdaget vi et fjerde verktøy: Arbeidsmiljø. Etter at
vi hadde foretatt oss alle fem intervjuene, viste det seg at samtlige var enig: Kommunikasjon,
arbeidsmiljø, lederstil og informasjon var “alfa-omega” i en slik prosess.
Hvordan lederen utøver sin lederstil er viktig i en endringsprosess, fordi dette kan være
avgjørende for at de ansatte trives på jobb som igjen kan føre til en bedre motivasjon. Lederne
kom selv frem til at situasjonsbestemt ledelse var veldig viktig i en endringsprosess. De mente
at det lett kunne bli for flat ledelse om man kun skulle føre én ledelsesstruktur, man måtte
hele tiden se an hvem man pratet med og hvilken situasjons man var i.