Er glasstakproblematikken eksisterende i dagens finansnæring?
Abstract
Temaet kvinner i lederstillinger har lenge vært et diskutert tema i Norge, med fokus på
hvorfor det er så få kvinner i lederstillinger. Dette er et tema vi anser som veldig spennende
og det har motivert oss til å kunne bidra til den pågående debatten med vår forskning. I denne
oppgaven har vi forsket på fenomenet glasstaket med problemstillingen: Eksisterer det et
glasstak for kvinnelige ledere, i så tilfelle, hva kan gjøres for å bryte gjennom? Vi har
avgrenset oppgaven til å forske på finansnæringen i Norge. For å strukturere oppgaven ut ifra
vår problemstilling har vi valgt å dele teori- og analysekapittelet inn i tre hoveddeler. Her tar
vi for oss synlige organisatoriske mekanismer, usynlige organisatoriske mekanismer og
påvirkningsfaktorer på individnivå. Disse faktorene kan være med på å påvirke til glasstaket.
Vi har i denne oppgaven benyttet oss av kvalitativ metode ved bruk av dybdeintervjuer med
13 informanter og to eksterne intervjuer. Med et ønske om å få en dypere og mer detaljert
forståelse av fenomenet glasstaket.
Vi har gjennom oppgaven undersøkt om glasstaket kan være en av årsakene til at det er så få
kvinnelige ledere i finansnæringen. Resultatene har vist at organisasjonene er
mannsdominerte og har en skjev kjønnsfordeling med få kvinnelige ledere. Gjennom
undersøkelsene har vi sett at det først og fremst er de usynlige organisatoriske mekanismene
som påvirker til et eventuelt glasstak, og at dette har videre påvirkning på de synlige
organisatoriske mekanismene i organisasjonen. Våre resultater viser til stereotypiske
holdninger, mannsdominert kultur og struktur i organisasjonene. Samtidig bidrar den skjeve
kjønnsfordelingen til at det er få kvinnelige rollemodeller som kan fremme feminine verdier,
behov og viktige endringer i organisasjonen. Disse faktorene kan være med på å forklare
hvorfor det er så få kvinnelige ledere i finansnæringen. Samtidig har resultatene vist at det
ikke tilrettelegges tilstrekkelig etter kvinners behov, og at kvinner ønsker mulighet til å
kombinere familie og jobb. Flere kvinner har følt behovet for å tilegne seg en mer maskulin
atferd og personlighet for å passe inn i lederrollen. Våre resultater indikerer at det er snakk
om barrierer som holder kvinner tilbake lenge før de trer inn i en organisasjon. Disse
barrierene hører ofte til det underbevisste i menneskers tankegang, og kan derfor være en
blindsone for mange. Vi konkluderer med at det ikke eksisterer et glasstak for kvinnelige
ledere i finansnæringen, men at det eksisterer flere barrierer som holder kvinner tilbake.
Avslutningsvis har vi kommet med 5 organisatoriske og 3 personlige tiltak for å løse
problematikken rundt barrierene.