Ledelsens evne til motivasjon i privat kontra offentlig sektor.
Abstract
I heten av nåtidens diskusjon rundt konkurranseutsetting av barnehager settes det sterkere lys på hvorvidt man ønsker å jobbe i privat kontra kommunal sektor. Vi fikk en interesse for hvorvidt ansatte trives best i en av sektorene. Nivået av trivsel vil i stor grad være koblet til nivået av motivasjon. Fokuset i denne oppgaven vil derfor være på hvordan lederne innenfor disse forskjellige sektorene motiverer sine ansatte, hvorvidt det er en forskjell og hvor denne forskjellen ligger. Hovedteorien, tofaktorteorien av Frederick Herzberg, vil være utgangspunktet for en stor del av variablene og spørsmålene stilt i undersøkelsen.
En kan forutsette at ansatte yter bedre på jobben om de trives. Vi valgte å se på ledelsen og hvordan de motiverer de ansatte til å gjøre sitt beste på jobben og yte maksimalt. Klarer ledelsen å formidle nok og god informasjon, og er de synlige for de ansatte?
Motivasjon var viktig for alle lederende i de forskjellige barnehagene, de var alle ute etter å forbedre de ansatte og gi dem en følelse av å mestre, faglig påfyll og utvikling. Det var likevel lite rom i de kommunale barnehagene for og re-designe stillinger etter de ansattes egenskaper. De konkrete forskjellene mellom de kommunale og private barnehagene var vanskeligere å finne en forventet, og vi måtte grave dypere. Det var tydelig at ledelsen ville svare positivt hvorvidt de vektlegger motivasjonsarbeidet, men hvordan motiverte de og hvor forskjellige var lederrollen i de privat til kommunale barnehagene?
Hvordan motiverer ledelsen i offentlig etat kontra i privat næringsliv?
Penger blir ofte tatt for å være en sterk motivasjon, men ”blue collar” yrker er ikke kjent for å ha de best betalte jobbene. Herzberg mente at personer i ”blue collar” yrker vil være mindre motiverte for disse yrkene har mindre potensiale for vekst og utvikling, noe som vil gi ledelsen innenfor denne sektoren en ekstra utfordring. Det er derfor mer relevant for ledere innenfor en ”blue collar” organisasjon å fokusere på motivasjonsfaktorene enn hygienefaktorene. Motivasjonsfaktorene er relatert til innholdet i jobben, mens hygienefaktorene er relatert til konteksten jobben tar sted i. De første utgjør de vesentligste grunnene til at mennesker er tilfredse i jobbene sine. De andre avspeiler årsakene til manglende tilfredshet i jobben og kalles hygienefaktorier grunnet deres representasjon av preventive- og miljøforhold på arbeidsplassen.
I denne oppgaven her har vi valgt å bruke kvalitativ metode, hvor halvstrukturerte intervjuer med både ansatte og ledere innenfor private og kommunale barnehager har vært vårt hovedverktøy. Her har vi transkribert og tolket data som er samlet inn fra disse enhetene. Vi har i tillegg gått gjennom en del andre dokumenter og sekundærdata for å få en verifisering mot det som har kommet frem i
Bacheloroppgave i Markedsføring og markedsledelse 21.5.2014
4
disse intervjuene, samt for å opparbeide kunnskapen til å utarbeide undersøkelsen. Alle våre respondenter har vært positive, og har delt sine meninger og historier med oss.
Vi velger å påstå at de barnehagene vi har vært innom har et godt utgangspunkt for å bedre kunne utnytte de resursene de har ved hjelp av mer organisert motivasjonsarbeid og et fokus på å finne den rette motivasjonsprosessen. Ettersom vi valgte kvalitativ metode, med få enheter og mange variabler, er det vanskelig å generalisere ut i fra den informasjonen vi har funnet. Men vi har avgrenset området vårt til Oslo øst, og da Groruddalen – Alna. Et avgrenset område vil gi mer valide resultater, da de forholdene er like vil en ikke oppdage en forskjell som er grunnet stedsforskjeller og mistolke det som noe mer relevant.