• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Merkevarens betydning for valg av kaffebar»

Fossheim, Simon; Bakken, Marthe Christine; Fiedler, Ferdinand
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Hvilken betydning har merkevare for valg av kaffebar.982443.982898.982415.pdf (5.645Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224714
Date
2014-10-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Kaffebarer er et fenomen som har eksistert i nærmere 500 år. De siste tiårene har det vært en

høy ekspansjon, og Oslo som fikk sin første kaffebar i 1959 har siden den tid hatt en voldsom

vekst i antall kaffebarer. Denne oppgaven tar for seg merkevarer og kaffebarer, med det

overordnede forskningsspørsmålet:

”Hvilken betydning har merkevare for valg av kaffebar?”

Fokuset er lagt til å omhandle Oslo. Hensikten med oppgaven har vært å få en dypere

forståelse av hvordan merkevarer påvirker forbrukerne i valg av kaffebar i Oslo. Dette ble

gjort ved hjelp av merkevare- og forbrukeratferdsteori. Hovedsakelig er Kellers

merkepyramide brukt, for å systematisk undersøke ulike deler av merkevaren opp mot

forbrukernes beslutninger. Undersøkelsene ble knyttet opp mot de fem store kaffebarene i

Oslo; Starbucks, Kaffebrenneriet, Waynes Coffee, Stockfleths og Espresso House.

Oppgaven baserer seg hovedsakelig på en kvantitativ tilnærming for å besvare

problemstillingen. Utvalget i analysen er utelukkende personer som har besøkt kaffebarer i

Oslo flere ganger i løpet av det siste året og er bosatt i Oslo og omegn. For en bedre innsikt

og en mer presis utarbeidelse av den kvantitative metoden, ble det gjennomført observasjoner

ved flere kaffebarkjeder i Oslo. En spørreundersøkelse ble benyttet for å innhente data til å

besvare problemstillingen og vi innhentet et totalt antall av 191 gyldige besvarelser.

Innhentet materiell ble brukt og analysert gjennom en statistisk analyse og sett opp mot

utvalgte teorier. Våre resultater viste at kaffebarer i Oslo hovedsakelig var en sosial arena, i

tillegg til at arbeid og studier utmerket seg som en viktig grunn til kaffebarbesøk for mange.

Som teorien tilsier er det en positiv sammenheng mellom merkevare og forbrukervalg. Det

viser seg å være en sterk sammenheng mellom kjennskap, spesielt top-of-mind, og valg av

kaffebar. De sterke kaffebarmerkene synes å være best likt og det eksisterer en positiv

holdning til valgt kaffebar. Det fremgår likevel av våre resultater at det er en faktor utenfor

merkevaren som er vel så viktig, nemlig beliggenhet. Selv om det viser seg at forbrukerne har

preferanser når det kommer til valg av kaffebar, og fortrinnsvis foretrekker sterke

merkevarer, er det liten grad av lojalitet og kunde-merkerelasjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit