Kommersiell blogging.
Abstract
Tema for denne oppgaven er det økende fenomenet «kommersiell blogging», teoretisk forankret i begrepet «Content Marketing». I 1997 ble de første uavhengige bloggene publisert på internett, i dag finnes det mer enn 650 000 aktive blogger i Norge. I fjor omsatte Norges mest populære blogg, Fotballfrue, for 3,2 millioner kroner. Inntekter utelukkende fra sponset innhold og betalt annonseplass på bloggen.
Oppgavens problemstilling har som mål å kartlegge bruken av Content Marketing – strategier på blogg og hvordan eksponering av reklamen påvirker forbrukerens kognitive prosesser gjennom det som er blitt kalt «The Persuasion Knowledge Model». Ved hjelp av et eksperiment sammenlignes sponset innhold på blogg og den tradisjonelle bannerannonsen, for å finne ut om de mange glorifiserte meningene og holdningene rundt Content Marketing og bloggmarkedsføring kan forsvares.
Jeg har benyttet meg av eksisterende teori og tidligere forskning. Min teoretiske tilnærming er The Persuasion Knowledge Model av Marian Friestad og Peter Wright. Dette rammeverket er brukt for å måle forbrukerens reaksjoner knyttet til denne formen for markedsføring.
Jeg har valgt å benytte kvantitativ metode og eksperiment som forskningsdesign. Resultatene fra eksperimentet viste imidlertid ingen signifikant forskjell mellom de ulike variablene. Tidligere forskning og annen litteratur tilsier at det skulle være en årsakssammenheng mellom sponset innhold og tradisjonell reklame, dette reiser en diskusjon om hvorvidt aspekter ved utførelsen og valg av stimuli kan ha virket negativt inn.