Show simple item record

dc.contributor.authorSeierstad, Aurora Emilie Eliesen
dc.contributor.authorArskaug, Stian Nilsen
dc.contributor.authorStaines, Susan
dc.date.accessioned2015-10-09T07:49:03Z
dc.date.available2015-10-09T07:49:03Z
dc.date.issued2015-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353343
dc.description.abstractI løpet av vår utdanningsprosess har vi fått en stor interesse for forbrukersosiologi. Det er særlig Pierre Bourdieus verk som er grunn i denne interessen. Denne oppgavens formål var å belyse hvordan smak i form av luksuskonsum er knyttet til mengde kapital og sosiale klasser. Vi ønsket å studere gjenstander i et kommunikasjonsperspektiv med fokus på symbolaspekter og brukte luksusvesker som studieobjekt. Ut i fra vårt ønske om å tilegne oss en dypere forståelse kom vi frem til følgende problemstilling: Hvilke signaler ønsker forbrukere å sende ut ved bruk av en luksusveske? Med denne problemstillingen har vi sett på det symbolske ved en luksusveske. Vi ønsket også å se på logoens størrelse på veskene, på tvers av de ulike sosiale feltene. Videre undersøkte vi hvordan signalene ble tolket på tvers av sosiale klasser. Thorstein Veblens teori om prangende forbruk og Pierre Bourdieus bok Distinksjonen utgjorde det teoretiske grunnlaget. Vi har i denne oppgaven benyttet oss av en kvalitativ undersøkelse for å samle inn egen data. Informantene ble utvalgt på bakgrunn av bestemte kriterier. Vi har tatt utgangspunkt i Bourdieus teori om det sosiale rommet og tilpasset denne. Videre valgte vi å fokusere på den økonomiske siden av klasseskjema, da vi antok at det var på denne siden luksuskonsumet var størst og mest fremtredende. Det ble så gjennomført dybdeintervjuer av seks kvinner. Ved hjelp av analytiske metoder oppdaget vi at det var store ulikheter blant informantene. Særlig kom dette frem da vi sammenliknet informantene på tvers av de sosiale klassene. Det viste seg at informantene vi kategoriserte i klassen med lavest kapital hadde et sterkere ønske om å signalisere velstand og status, sammenliknet med klassene over. Funnene våre viste at størrelsen på logo hadde sammenheng med klassetilhørighet. Vi kom frem til at informantene med mest økonomisk kapital tok avstand fra vesker med veldig synlig logo i et forsøk på å distingvere seg fra de med mindre kapital. Det var også interessant å se hvordan habitus og smak påvirket kvinnenes tolkning av veskene. Vi fant at en luksusveske ikke ble oppfattet likt på tvers av sosiale klasser. Likevel kom vi frem til at ønske om å signalisere sosial status og «korrekt smak» var gjeldene uavhengig av klassetilhørighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukersosiologinb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleSpillet om smakennb_NO
dc.title.alternativeLuksusvesker som klassemarkørnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record