BLI EN DEL AV GJENGEN; HVORDAN MOTIVASJONSFAKTORER KAN BIDRA TIL Å BEKJEMPE TURNOVER I HOTELLBRANSJEN.
Abstract
Denne oppgaven er utarbeidet i samarbeid med et utvalg konferanse- og leisurehoteller i Oslo-området. Studiet er basert på strategier og modeller som i kontekst med vår problemstilling og våre hypoteser forsøker å belyse temaet turnover i hotellbransjen. Gruppen belyser spesifikt tematikken rundt hva som motiverer den enkelte hotellmedarbeider og hvordan hoteller jobber for å beholde kompetente medarbeidere. Oppgaven vektlegger bruk av motivasjons- og hygienefaktorer for å bekjempe den høye graden av turnover som går igjen i bransjen. Det er benyttet kvalitativ metode i gjennomføringen blant ledere på de respektive hotellavdelingene. Gruppen har valgt å benytte dybdeintervjuer for å samle inn data. Funnene fra undersøkelsen konstaterer at sosiale betingelser spiller en større rolle for de ansatte motivasjon enn tidligere antatt, og at det bør rettes et større fokus mot å sikre gode sosiale forhold på arbeidsplassen. Videre anbefales det å kontinuerlig arbeide med kompetanse- og karriereutvikling for å sikre at kompetente medarbeidere ikke slutter i sine stillinger. Det ble også oppdaget at deler av teorien kan være noe utdatert og at noen sentrale teorier om motivasjon kan ha behov for modifikasjoner.