• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Ledelse og organisasjon
  • Studentarbeider i ledelse og organisasjon
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Ledelse og organisasjon
  • Studentarbeider i ledelse og organisasjon
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Airbnb, borte bra men hjemme best? Hvorfor velger reisende Airbnb fremfor hotell, og vil Airbnb utgjøre en trussel for hotellbransjen?

Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Bacheloroppgave Markedshøyskolen.pdf (2.319Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354043
Utgivelsesdato
2015-10-12
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentarbeider i ledelse og organisasjon [360]
Sammendrag
Vi er fascinert av Airbnb da det skiller seg enormt fra andre overnattingsformer. Oppgaven baserer seg på flere interessante fagområder som blant annet forbrukeratferd, service og hotelldrift. Dette er noen av fagområdene som har vært sentrale gjennom våre 3 år på Markedshøyskolen. I denne oppgaven har vi forsøkt å belyse hvilke faktorer som påvirker en reisendes valg mellom ulike overnattingsalternativer. Vi har benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å besvare vår problemstilling. Det ble gjennomført 8 dybdeintervjuer med brukere av Airbnb. Med bakgrunn i intervjuene tolket vi og sammenlignet respondentenes svar, som vi så drøftet opp mot eksisterende teori. Vi hadde på forhånd av prosessen noen antagelser knyttet til problemstillingen som både ble bekreftet og avkreftet. Oppgavens teorigrunnlag tar utgangspunkt i Susanne Poulssons doktorgradsavhandling der hun diskuterer skillet mellom opplevelser og tjenester. The Consumer Decision Model er inkludert for å illustrere hvordan forbrukere tar sine valg og hvilke faktorer som påvirker. Da Airbnb er et forholdvis nytt fenomen er det utført lite forskning på hvorfor forbrukere velger Airbnb. Av denne grunn har vår problemstilling og vårt teorigrunnlag blitt endret flere ganger i løpet av prosessen. Våre resultater viser et tydelig skille mellom hvordan forbrukere bruker og evaluerer hotell i forhold til Airbnb. Vi avdekket også når hotell ble foretrukket i forhold til Airbnb og vi har fått mer innsikt i selve fenomenet og våre respondenters beslutningsprosess. Vi har også fått en pekepinn på hvorvidt Airbnb vil være en trussel for hotellbransjen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit