Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømberg, Line
dc.date.accessioned2015-10-13T07:23:39Z
dc.date.available2015-10-13T07:23:39Z
dc.date.issued2015-10-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354180
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt for seg strategisk bruk av event, som et egnet påvirkningsverktøy. Hensikten har vært å bedre forståelsen rundt temaet ”strategisk bruk av event”, og hvordan det kan bli brukt til å påvirke deltakere, med et formål om å bidra med mer forståelse rundt bruken av strategisk event til norske bedrifter, både internt og eksternt i organisasjonen. Da det er gjort lite forskning på temaet strategisk bruk av event, valgte jeg å svare på oppgavens problemstilling med et forskningsdesign kalt grounded theory, under kvalitative studier, hvor teori og tidligere forskning blir brukt som en veileder i forhold til datainnsamling. Dette gjør at oppgaven er bygd opp på et teoretisk rammeverk, hvor teori og forskningsartikler blir svært sentrale for å bedre forståelsen rundt oppgavens tema. Det var nødvendig for oppgavens helhet og ha gode informanter. Informantene kommer fra Norges største bedrifter som er opptatt av god profilering og god organisasjonskultur. Beklageligvis ble oppgaven noe avgrenset, på bakgrunn av forskjellige oppfatninger om problemstillingens mål og oppgavens teoretiske forankring, derfor så den opprinnelige gruppe nød til å splittes, dette gjør at jeg skriver denne oppgaven på egenhånd. Jeg valgte derfor å fokusere på tre kjernekategorier; verdioverføring, påvirkning og involvering. Det sentrale for event er å lage en unik opplevelse. Det norske eventmarkedet er i stor vekst og det ble arrangerte fester og kick-off for 2,1 milliarder norske kroner i fjor. Oppgavens teoretiske forankring omhandler event, strategisk bruk og fasene i eventplanlegging. Videre vil teorien omhandle målgruppe og segmentering, to påvirkningsverktøy (gjensidighet og indre forpliktelse og konsistens) samt involvering og deltakelse og organisasjonskultur. Funnene fra analysen viser at kunnskap om målgruppe og god kartlegging av arrangementets formål, er viktig faktorer for at eventet kan drives på en strategisk måte. Det viser seg også at riktig bruk av kommunikasjonsverktøy bedrer suksessen med å påvirke deltakerne, og gir et sentralt mål om å involvere deltakerne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleHVORDAN EVENTS KAN VÆRE ET EGNET PÅVIRKNINGSVERKTØY FOR Å ENDRE HOLDNING OG ATFERDnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel